hits
  • 26.11.2017
  • Pepperkaker med appelsin-melisglasur

    - SNDAG -
    Julestemning! Desember nrmer seg med stormskritt og ingenting skaper julestemning slik pepperkakebaking med julemusikk gjr! Glutenfri pepperkaker trenger virkelig ikke vre komplisert. Denne oppskriften er ikke bare enkel, men ogs supergod! Med appelsin-melisglasuren fr du en litt annen vri med en frisk og god appelsinsmak som passer ypperlig til pepperkaker. God sndag til dere!












    Ingredienser:
    ♥ 190 g smr, romtemperert 
    ♥ 150 g sukker
    ♥ 2 store egg
    ♥ 1 ts malt pepper
    ♥ 1 ts malt ingefr
    ♥ 1 ts malt kardemomme
    ♥ 1 ts malt kanel
    ♥ 1 ts malt nellik
    ♥ 1/2 ts malt muskatntt
    ♥ 1/2 ts xanthan gum
    ♥ 2 1/2 ts bakepulver
    ♥ 250 g mrk sirup
    ♥ 1 ss honning
    ♥ 2 pakker Semper, fin mix
    ♥ 50 g jyttemel
    ♥ 30 g havremel (g-fri)
    ♥ 1 ss maisstivelse

    Appelsin-melisglasur:
    ♥ eggehvite
    ♥ melis
    ♥ appelsinolje (helsekost)



    Slik gjr du:
    - Ml opp alle ingrediensene s du har alt klart til du setter igang.
    - Visp smr og sukker hvitt. Visp inn eggene til du fr en jevn og fin masse.
    - Tilsett alt av krydder, xanthan gum og bakepulver.
    - Deretter har du i sirup og honning.

    - Bland sammen 750g Semper fin mix, jyttemel, havremel og maisstivelse i en bolle. Ha i litt og litt av melblandingen og rr med en sterk slikkepott til deigen blir spass hard at du kan kna inn resten av melet med hendene. Vr obs p at dette kan ta litt tid til du fr en fin pepperkakedeig. Deigen skal ikke vre for myk, men heller ikke steinhard. Nr deigen er bra pakker du den inn i plastfolie fr du setter den i kjleskapet over natten.

    - Dagen etter: Bruk resten av Semper melet som ble igjen. Del deigen opp i 4 emner, legg 3 emner i kjleskapet i mens du kjevler og stikker ut pepperkaker av resten. Ta ut et og et emne til du er ferdig. Deigen blir da ikke alt for trr av ekstra mel + at den blir mye lettere jobbe med nr den er kald.

    - Legg pepperkakene forsiktig p et stekebrett med bakepapir. For f et bra resultat er det viktig at pepperkakene er omtrent lik strrelse, slik at de er ferdigstekt samtidig. Stek pepperkakene ved 200 grader midt i ovnen, i 6-8 minutter til de er ferdigstekt. Flg med p steketiden! Plutselig tar de ekstra farge og i verste fall svir seg. Alle ovner er forskjellige og tykkelse p pepperkakene har mye si. La pepperkakene hvile p stekebrettet litt fr du avkjler dem videre p rist.


    Tips:
    - Xanthan gum skal gjre glutenfri bakst bedre. Du fr kjpt det i de fleste helsekost butikker.
    - Bruk litt mel under deigen fr du trykker ut pepperkakene, da er det lettere flytte dem over p stekebrettet.
    - Lag pepperkakene s tynne som mulig hvis du vil ha dem spr. De eser litt i ovnen under steking. Det kan ogs vre lurt slippe ut litt damp de siste minuttene av steketiden. 
    - Ikke pynt pepperkakene med glasur fr de er helt avkjlt, da glasuren kan smelte utover.
    - Bruk en hndmikser nr du lager melisglasuren. S unngr du klumper.
    - Smak deg til med appelsinolje drpene til du fr den appelsinsmaken du selv synes er best.
    - Oppbevar pepperkakene i tett boks.


    #pepperkaker #glutenfripepperkaker #glutenfri #glutenfribakst #glutennfrijul

  • 20.11.2017
  • Appelsin smoothie

    - MANDAG -
    God mandag til dere! Ingenting er som starte morgenen med en frisk og god smoothie, er dere ikke enig?








    Ingredienser:
    ♥ 150 g fryst Mango
    ♥ 150 g fryst Ananas
    ♥ 1 1/2 Appelsin
    ♥ 1 ss Kesam med vanilje
    ♥ 2 dl Appelsinjuice med fruktkjtt
    ♥ Kokosflak til topping (Helios)

  • 16.11.2017
  • Wok med svinekjtt og Jasminris

    - TORSDAG -
    Lurer du p hva du skal ha til middag i dag? Wok er enkelt, raskt, og veldig populrt. Jeg anbefaler wok'e en og en type grnnsak, deretter wok'e kjttet til slutt og blande alt sammen. Grnnsakene er forskjellige og trenger litt forskjellig steketid. Med dette unngr du at noe blir overstekt og noe for lite stekt.





    Ingredienser til 2 porsjoner:

    ♥ Svinekjtt
     ♥ 2 Gulrtter
    ♥ ca 2 dl delt opp, Brokkoli
    ♥ 6-8 Sukkererter
    ♥ 1/2 Grnn paprika
    ♥ 1-2 Sjampinjong, store
    ♥ 1 Chili
    ♥ 2-3 Hvitlksfedd
    ♥ 2 ss Kyllingfond
    ♥ 1/2 dl vann
    ♥ 1/2 ts Chicken & Steak krydder
    ♥ Chilli explosion (valgfritt)
    ♥ Jasminris (2 pors)


    Slik gjr du:
    - Kutt opp alt av grnnsaker og wok en og en type grnnsak i litt olje eller smr. Ha over i en gryte.
    - Kok opp vann i en kjele og sett over jasmin risen til koking.
    - Skjr svinekjttet opp i strimler hvis ikke du kjper ferdig strimlet. Stek sammen med litt smr. I mens finhakker du chili og hvitlk som du har i nr kjttet er nesten helt ferdig stekt, sammen med kyllingfond, vann og krydder. Hvis du vil ha wok'en spicy har du i chilikrydder.

    Tips:
    - Hvis du er glad i sterk mat beholder du alle frene i chili'en. Hvis ikke skraper du dem bort.

  • 14.11.2017
  • Energibarer med mrk sjokolade, tranebr & ntter

    - TIRSDAG -
    Sunne og gode energibarer er s enkelt lage selv! 
    Perfekt nr du trenger litt energiboost fr trening, eller nr det blir litt for mange timer mellom lunsj og middag.




















    Ingredienser:

    ♥ 40 g Hasselntter
    ♥ 45 g Macadamia ntter
    ♥ 30 g Mandler
    ♥ 2 Riskaker (glutenfri)
    ♥ 50 g Tranebr
    ♥ 150 g Havregryn (glutenfri)
    ♥ 30 g Kokosflak
    ♥ 3 ss Kokosolje
    ♥ 1 ss Honning
    ♥ 2 ss Vann
    ♥ 2 klyper Salt
    ♥ 2 store Egg
    ♥ 100 g Mrk sjokolade, 70%

    Slik gjr du:
    - Hakk opp nttene med en skarp kniv, deretter skjrer du opp riskakene i sm biter.
    - Smelt kokosolje p svak varme i en liten kjele. Ha i honning, vann og salt. Rr alt sammen med en slikkepott.
    - Ha den vte blandingen i en middelsbakebolle. Tilsett eggene og visp alt sammen med en gaffel.
    - Ha i havregryn, rr godt om. Deretter resten av ingrediensene. (Bortsett fra sjokoladen).
    - Bruk et stekebrett med bakepapir. Form til 8 barer. Stek dem midt i ovnen p 200 i ca 12 minutter.
    - Avkjl barene p rist fr du har over smeltet sjokolade. Legg dem i kjleskapet litt til sjokoladen stivner.

    Tips:
    - Oppbevares best i en lukket boks i kjleskapet.

     

  • 10.11.2017
  • Sjokolade mousse med salte pistasjntter

    - FREDAG -
    Sjokolade mousse er en luftig og myk sjokoladekrem som smelter i munnen. Med salte pistasjntter blir det en morsom vri med en kombinasjon av salt og stt. Have a good weekend, make the best of it! 












    Ingredienser til 2 store porsjoner:

    ♥ 2 dl kremflte, laktosefri
    ♥ 1/2 ts ekte vaniljesukker
    ♥ 100 g mrk sjokolade 70% (glutenfri)
    ♥ 2 store egg​ (romtempererte)
    ♥ 1/2 ts kakao
    ♥ salte pistasjntter

    Slik gjr du:
    - Pisk flte og vaniljesukker til luftig krem og sett i kjleskapet.  
    - Smelt sjokoladen p lav temperatur i vannbad.
    - Bruk to skler og skill eggene.
    - Ta sklen med smeltet sjokolade ut av vannbadet, eller ta kjelen av platen og rr inn eggeplommene.
    - Stivpisk eggehvitene med kakao til den blir jevn og luftig. 
    - Ta kremen ut fra kjleskapet og vend inn smeltet sjokolade.
    - Vend forsiktig inn den stivpiskede eggehviten til du fr en jevn og fin sjokolademasse.
    - Ha i 2 porsjonsformer. Sett i kjleskap i minst 2 timer. Hakk opp pistasjntter og str dem over rett fr servering.

    Tips:
    - Det kan ha mye si hvilken sjokolade du velger, bde for smak men ogs for hvor lett den blir vende inn i kremen. Favoritt sjokoladen min til det meste av baking er den jeg har vist p bildet. Du fr kjpt den hos de fleste helsekost-butikker.
    - Det er viktig at eggene du bruker er romtempererte og at du ikke pisker kremen for lenge.

  • 03.11.2017
  • Smoothie bowl med hjemmelaget granola

    - FREDAG -
    God morgen, kjre lesere! Det er s deilig med en frisk start p dagen, er dere ikke enig?!





    Ingredienser:
    ♥ 1/2 Avokado
    ♥ 1 ts Sitrontran
    ♥ 1/2 banan (grnn)
    ♥ 2  1/2 dl jordbr, fryst
    ♥ 1 dl Mango, fryst
    ♥ 1/2 dl blbr, fryst
    ♥ 2 dl Appelsinjuice
    ♥ 1/2 dl Kokosmelk
    ♥ 1 ss Kakaonibs

    Topp:
    ♥ Granola fra forrige innlegg
    ♥ Bringebr
    ♥ Blbr

  • 01.11.2017
  • Granola med gresskarkjerner, mango, gojibr, kokos og hasselntter

    - ONSDAG -
    Hva er vel bedre enn crunchy hjemmelaget granola til topping p smoothie'en?!
    Granola er superenkelt lage selv, og noe av det beste er at du kan velge hvor mye stning og fett den inneholder.




















    Ingredienser:
    ♥ 100 g Havregryn, glutenfri
    ♥ 50 g Gresskarkjerner
    ♥ 40 g Solsikkekjerner
    ♥ 30 g Kokosflak
    ♥ 25 g Gojibr
    ♥ 45 g trket Mango
    ♥ 35 g Hasselntter
    ♥ 1 ss Kokosolje
    ♥ 1 ts Honning
    ♥ 1/2 dl Eplejuice

    Slik gjr du:

    - Bruk en kniv og hakk opp hasselntter og trket mango. Ha i en middelsbakebolle. Tilsett resten av de trre ingrediensene.

    - Bruk en liten kjele og varm opp: kokosolje, honning og eplejuice. Ta av platen nr alt er smeltet og rrt sammen. Bland vsken i den trre blandingen og rr godt med en slikkepott. 

    - Bruk et stekebrett med bakepapir, ha blandingen jevnt over  p papiret. Stek midt i ovnen p 180 i 10-13 minutter. Etter 8 minutter setter du p varmluft. Rr innimellom med en tresleiv. Slipp ut damp de siste minuttene. Ha bakepapiret med den ferdigstekte blandingen over p rist. La granola'en bli helt avkjlt.

    - Oppbevares trt i en lukket boks eller krukke. 

     

    Om meg

    glutenfrilivsstil

    Velkommen til glutenfrilivsstil.blogg.no Mitt navn er Kristin. Jeg er ei glad og positiv jente, som har en lidenskap for baking og matlaging. Her p bloggen min fr du oppskrifter laget av meg, alt jeg lager er glutenfritt. - Instagram: glutenfrilivsstil - Kontakt: kristin_on@hotmail.com

    Sk i bloggen

    Kategorier



    Arkiv




    Bloggdesign

    Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no