• 31.05.2017
  • Low Carb Chocolate Cake

    - ONSDAG - 
    Denne kaken er så vanvittig god! Du vil ikke tro at den nesten er helt sukkerfri og et mye sunnere alternativ til sjokoladekake. Server med friske jordbær og nyt med god samvittighet!








    Ingredienser:

    ♥ 4 Egg
    ♥ 100 g Sukrin Gold
    ♥ 50 g Havremel, g-fri
    ♥ 1 ss Maisstivelse
    ♥ 2 ts Vaniljesukker
    ♥ 1/2 ts Bakepulver
    ♥ 1 Klype salt
    ♥ 4 ss Kakao
    ♥ 120 g Smør (smeltet)
    ♥ 50 g Sjokolade 85 % (smeltet)

    Slik gjør du:
    - Sett ovnen på 180°.
    - Bruk en middelsbakebolle + håndmikser, mix sammen egg og sukrin gold. Ha oppi alt det tørre, deretter smeltet smør + sjokolade.
    - Stek sjokoladekaken midt i ovnen i ca 30-35 minutter. (Sjekk med en tannpirker)

    #lowcarb #lowcarbchocolatecake #chocolatecake #sjokoladekake #glutenfri

  • 26.05.2017
  • Panna Cotta med Mango & Ananas coulis

    - FREDAG - 
    Lyst til å overraske med en supergod og frisk dessert i helgen? Da burde du teste ut denne oppskriften! SÅ enkelt å lage!








    Ingredienser:
    Vaniljepudding:
    ♥ 3 gelatinplater
    ♥ 3 dl laktosefri kremfløte
    ♥ 1 vaniljestang
    ♥ 1 1/2 ss sukker
    ♥ 1 ss honning
    ♥ limeskall

    Mango & Ananas coulis:
    ♥ Mango
    ♥ Ananas
    ♥ Litt appelsinjuice

    ♥ Mynteblader til pynt

    Slik gjør du:
    - Start med gelatinplatene. Legg dem i en skål i kaldt vann.
    - Del vaniljestangen på langs, skrap ut frøene og ha i en liten kjele. (Helst med en svi-sikker bunn) Deretter tar du litt revet limeskall, sukker, honning og kremfløte i kjelen. Varm forsiktig opp uten at det koker. Rør ofte i fløteblandingen så ikke det svir seg. La fløteblandingen stå å trekke under omrøring i ca 5-7 minutter.
    - Rør inn gelatinplatene, sil blandingen over et desilitermål. Bruk 4 glassformer, fordel jevnt over i formene. La dem stå på benken i ca 20 minutter før du setter dem inn i kjøleskapet. (Etter ca 4-5 timer er dem stivnet, la dem gjerne stå lenger eller over natten.)
    - Bruk en blender, mix sammen litt mango og annanas + litt appelsinjuice. Hell over formene minst en halv time før servering.

    #pannacotta #laktosefri #glutenfri 

  • 22.05.2017
  • Jordbær & Mango Smoothie

    - MANDAG -
    Lyst på noe friskt & tropisk i dag? Prøv denne herlige jordbær & mango smoothien!






    Ingredienser:
    ♥ ca 3 dl, Jordbær, fryst
    ♥ 1/2 Mango
    ♥ 3 Isbiter
    ♥ 1 dl Appelsinjuice med fruktkjøtt
    ♥ 1 dl Eplejuice
    ♥ 10-14 Mynteblader

    ♥ Kokosflak (topping)

    #smoothie #jordbærsmoothie #mangosmoothie 

  • 20.05.2017
  • Flettebrød med kylling og pesto

    - LØRDAG - 
    Dette flettebrødet er helt nydelig til alt fra supper til tapas! Såå saftig og så luftig!






    Ingredienser:
    ♥ 1 pk Semper fin mix
    ♥ 25 g Solsikkekjerner
    ♥ 25 g Linfrø
    ♥ 25 g Havregryn, g-fri
    ♥ 1 pk Tørrgjær
    ♥ 2 ss Fiberhusk
    ♥ 2 ss Maisstivelse
    ♥ 1/2 ts Salt
    ♥ 1/2 ts Sukker
    ♥ 2 ts Timian
    ♥ Jyttemel
    ♥ 70 g Smør
    ♥ 4 dl Melk
    ♥ 2 Egg

    Topp og fyll:

    ♥ Kylling
    ♥ Pesto
    ♥ 1 Egg (pensling)
    ♥ Sesamfrø

    Slik gjør du:
    - Start med solsikkekjerner, linfrø og glutenfri havregryn. Kvern om til mel ved hjelp av miniblender/kvern. Bland alt det tørre (bortsett fra jyttemel) i en stor bakebolle (helst kjøkkenmaskin).

    - Bruk et stort dl-mål og mål opp melk, varm opp litt i microen, tilsett egg og smør. Rør godt med en gaffel og ha oppi melblandingen. Bland godt med en sterk slikkepott og kjør i kjøkkenmaskin. Ha oppi litt jyttemel til du får en jevn og fin deig. La heve lunt i ca en time.

    - Bruk en kjevle og kjevle ut til en stor firkant. Smør på pesto og kylling i midten og skjær mellomstore ''armer'' på hver side av midten. Flett en og en ''arm'' over midten, avslutt med å legge flettebrødet forsiktig over på en stekeplate med bakepapir. Bruk et egg til pensling og strø over litt sesamfrø. La brødet gjerne etterheve litt før steketid.

    - Stek flettebrødet midt i ovnen ved 180°  i ca 30 minutter. (Slipp ut litt damp de siste minuttene) Når brødet er ferdig stekt flytter du det forsiktig over på rist.


    #flettebrød #glutenfri #glutenfrittbrød #glutenfritt #tapas

  • 15.05.2017
  • Gulrot cupcakes til 17. mai!

    Disse gulrot cupcakes'ene er så vanvittig gode!
    Virkelig verdt å prøve om du er glutenallergiker eller ei! Fløyelsmyk vaniljekrem med et hint lime toppet med friske bær. Nam! 





     



    Oppskriften er til 6 cupcakes.

    Ingredienser:
    ♥ 3 egg
    ♥ 130 g sukker
    ♥ 1 gulrot, finraspet
    ♥ 1 ss olje
    ♥ 50 g havremel, glutenfritt
    ♥ 30 g kokosmel
    ♥ 1/2 ts kanel
    ♥ 1/2 ts kardemomme
    ♥ 1 ts vaniljesukker
    ♥ 1 ts bakepulver
    ♥ 1 ss maisstivelse

    Vaniljekrem:
    ♥ 50 g smør, romtemperert
    ♥ 100 g philadelphia, laktosefri
    ♥ 2 ts vaniljesukker
    ♥ Revet limeskall (2-3 klyper)
    ♥ Limedråper (ca 25)
    ♥ ca 150 g melis

    Slik gjør du:
    - Pisk egg og sukker til eggedosis. Ha oppi finrevet gulrot og olje. Bland alt det tørre i et dl-mål, rør godt. Ha det tørre litt og litt i røra, mix til en jevn deig. 
    - Sett ovnen på 180°. Hell røra i 6 former. (ca 3/4 i hver form) Stek cupcakes'ene midt i ovnen i ca 15-20 minutter.
    - La dem avkjøles helt før du smører på vaniljekremen.

    #cupcakes #gulrotcupcakes #glutenfricupcakes #glutenfri #laktosefri

  • 14.05.2017
  • Havregrøt med bær, sukker & kanel

    God søndag!
    Ingenting er som en skål havregrøt med bær på en sen søndags morgen.










    Ingredienser:
    ♥ Havregryn, glutenfri, ca 100 g
    ♥ Lettmelk, laktosefri, ca 5 dl
    ♥ Matfløte, laktosefri, 1 ss
    ♥ Sukker/sukrin
    ♥ Kanel
    ♥ Smør, Brelett

    ♥ Bær, de du liker best!

    Slik gjør du:
    - Bruk en liten kjele med svisikker bunn. Vei opp ca 50 g havregryn, ha i kjelen. Vei opp ca 50 g havregryn til og kvern om til mel ved hjelp av miniblender eller kvern. Ha i kjelen og tilsett ca halvparten av melken + 1 ss fløte. La grøten tykne under stadig omrøring. Spe på med resten av melken. Når grøten er passe tykk er den ferdig. Strø over valgfri søtning, kanel, smør og bær.

    - Hvis du tåler laktose bruker du bare vanlig lettmelk og fløte.

    #havregrøt #glutenfri #laktosefri #bær

  • 10.05.2017
  • Orange energy booster

    Trenger du en energybooster i dag? Denne smoothie'en er full av antioksidanter samtidig som du får i deg jern, omega 3 og fiber fra chiafrøene. Ingenting er som å starte dagen med et glass smoothie/juice! Er du ikke enig?



    Ingredienser:
    ♥ isbiter
    ♥ 1/2 banan (litt grønn)
    ♥ 1 neve jordbær (fryst)
    ♥ 1 gulrot (raspet)
    ♥ 1 appelsin
    ♥ 1 ts sitron tran
    ♥ 1 ts chiafrø

    Slik gjør du: 
    Bruk en appelsinpresse, bruk saften fra 1 appelsin. Hell resten av ingrediensene i en blender og mix til du får en jevn smoothie. Ikke bruk en banan som er alt for moden, da kan smoothien bli litt kvalmende. Velg en som helst er litt grønn! (Hvis den har vanskelig for å sirkulere kan du ta 1/2 dl appelsinjuice.) 

    #energybooster #smoothie 

  • 05.05.2017
  • Mini Foccacia med soltørkede tomater

    Lyst til å overraske med noe digg til lunsj i helgen? Da må du prøve disse supergode mini foccacia'ene fylt med kylling, rødløk, agurk, mais, paprika og salatblader. God helg!







    Ingredienser:
    ♥ 500 g Semper fin mix
    ♥ 100 g Jyttemel
    ♥ 50 g Havremel
    ♥ 2 ss Maisstivelse
    ♥ 2 ss Fiberhusk

    ♥ 1 ss Timian
    ♥ 1 pk Tørrgjær

    ♥ 1/2 ts Sukker
    ♥ 1 ts Salt
    ♥ ca 5 dl Vann, lunket
    ♥ 2 ss Smør, smeltet eller flytende
    ♥ 2 ss Olivenolje

    ♥ Soltørkede tomater
    ♥ Flaksalt

    Slik gjør du:
    - Vei opp glutenfri havregryn. Kvern om til mel ved hjelp av kvern/ miniblender. Bland sammen alt det tørre (bortsettfra soltørkede tomater) i en stor bakebolle (kjøkkenmaskin). Mål opp vann, tilsett smør og olivenolje. Bland det våte i det tørre, kjør noen runder i kjøkkenmaskin. Bruk slikkepott for å samle deigen litt, kjør i kjøkkenmaskin til deigen er fin. La heve under plast i ca 1 time.

    - Bruk en kjevle og kjevle deigen til en passe størrelse. Bruk en liten skål/stor kopp eller lignende til å stikke ut mellom små rundinger. Legg foccacia'ene på et stekebrett med bakepapir. Bruk en spisepinne og stikk små hull i dem, putt soltørkede tomater i noen av hullene. Bruk godt med olivenolje som du pensler over, deretter strø over litt flaksalt. La dem etterheve lunt i ca 45-60 minutter.

    - Stek mini-foccacia'ene nederst i ovenen på 225 grader i ca 12-16 minutter.

    #minifoccacia #foccacia #glutenfrifoccacia #glutenfri #glutenfritt


     

  • 03.05.2017
  • Middagstips: Laks med ris & soyasaus + grønnsaker

    - ONSDAG -
    Trenger du tips til noe nytt, digg men samtidig sunt til middag om dagen?






    Ingredienser:
    ♥ Laks
    ♥ Jasminis
    ♥ Brokkoli
    ♥ Gulrøtter
    ♥ Soyasaus (glutenfri)
    ♥ Chicken & steak, krydder
    ♥ Sitronpepper

    Tips:
    - Koker du grønnsakene kan opptil 50 prosent av vitaminene og mineralene forsvinne ut i vannet. Jeg anbefaler derfor å dampe grønnsakene. Super enkelt og du gjør det på nesten samme måte. Du fyller kjelen med vann i bunnen, bruker damprist, har i grønnsaker og på med lokk!

    - Når du steker laksen anbefaler jeg å steke den i smør, fordi smør gir god smak. Sitronpepper og Chicken & steak, krydder er supergodt på fisk! Stek laksen først på den ene siden så på den andre. Bruk gjerne lokk på slutten. 

    #laks #middagstips #sunnlivsstil #glutenfri #glutenfritt

     

  • 01.05.2017
  • Tropical Smoothie

    Denne smoothien smaker ren tropisk sommer...
    En kombinasjon av 
    mango, banan, lime & mynte.​ Åh som jeg elsker denne smoothien!
    Enjoy!







    Ingredienser:
    ♥ 1/2 Mango
    ♥ 1/2 Banan
    ♥ 1/2 Lime (saften)
    ♥ 5-8 Mynteblader
    ♥ 4-5 Isbiter
    ♥ 1-2 dl Appelsinjuice

    #tropical #smoothie #tropisk #mangosmoothie

    Om meg

    glutenfrilivsstil

    Velkommen til glutenfrilivsstil.blogg.no Mitt navn er Kristin, 22 år og bor i Skien sammen med min kjære samboer. Jeg er ei glad og positiv jente, som har en lidenskap for baking og matlaging. Her på bloggen min får du oppskrifter laget av meg, alt jeg lager er glutenfritt. Hope you enjoyy! Følg meg på instagram: glutenfrilivsstil Kontakt meg: kristin_on@hotmail.com

    Søk i bloggen

    Kategorier



    Arkiv




    Bloggdesign

    Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no