• 28.04.2017
  • Perfekt pizza = stekt på steinplate

    Hjemmelaget pizza i helgen?! 
    Er du glad i å lage hjemmelaget pizza anbefaler jeg virkelig å investere i en pizza-steinplate. Pizzaen blir såå sprø og god! Denne oppskriften tilsvarer 2 mellomstore pizza'er med tynn og sprø bunn. Toppingen består av pizzasaus, kyllingfilet kuttet opp og stekt med timian, stekt sopp med chicken & steak krydder, bacon, tomat, løk, revet ost og rucola.








    Ingredienser:
    ♥ Havregryn 50 g (glutenfri)
    ♥ Solsikkekjerner 20 g
    ♥ Linfrø 20 g
    ♥ Semper fin mix ca 6 dl
    ♥ Maisstivelse 1 ss
    ♥ Fiberhusk 2 ss
    ♥ 1 pk gjær (tørrgjær)
    ♥ Salt 1 ts
    ♥ Timian 1 ss
    ♥ Varmt vann 4 dl
    ♥ Olje 3 ss

    Slik gjør du:
    - Start med havregryn, linfrø og solsikkekjerner. Kvern om til mel ved hjelp av blender eller kvern. Bland resten av det tørre sammen i en bolle. Tilsett det varme vannet + oljen, bland godt til du får en fin deig. (Kan hende du må tilsette litt mer vann eller semper fin mix-mel.) La deigen heve lunt i ca 1 time.

    - Del deigen opp i to like emner. Bruk en kjevle og lag to mellomstore sirkler. Hvis du bruker steinplate kan det være lurt å varme opp steinplaten i ovnen fra du skrur den på. Ta ut steinplaten, plasser pizza-bunnen på steinen deretter legger du på fyll. 
    Stekes midt i ovnen på 220°  i ca 12 minutter. (Slipp ut dampen et par ganger på slutten av steketiden + varmluft)


    #glutenfripizza #pizza #glutenfri

  • 25.04.2017
  • Jordbær & Mynte Smoothie

    - TIRSDAG -
    Dette er en av mine store smoothie-favoritter om dagen! Enkel å lage, så tropisk og SÅ god! Virkelig verdt å teste ut.






    Ingredienser:
    ♥ 1 Banan (litt grønn)
    ♥ Jordbær (frosne)
    ♥ Mynteblader
    ♥ 1 Appelsin (saften)​
    + evt litt appelsinjuice
    ♥ 2-3 Isbiter


    #smoothie #jordbærsmoothie #mynte #laktosefri #glutenfri

  • 23.04.2017
  • Fryst banan med kanel & sukringold

    Goood søndag, kjære lesere!
    Er det noe dere burde prøve, så er det fryst banan med kanel & sukringold! Supergodt til kveldssnacks. Dette er faktisk noe jeg forbinder med gode barndomsminner hos mormor og morfar, bare den gang hadde vi sukker istedet for sukrin. Bruker du sukringold så smaker du neppe forskjell! 






    #frystbanan #hjemmelagetkos #søttoggodt

  • 21.04.2017
  • Grovt gulrotbrød

    God fredag!
    Dette grove gulrotbrødet er supergodt! SÅ saftig og luftig. Du vil ikke tro at det er glutenfritt!









    Ingredienser:
    Trinn 1:
    ♥ 35 g Havregryn (g-fri)
    ♥ 35 g Linfrø
    ♥ 40 g Solsikkekjerner
    ♥ 20 g Sesamfrø
    ♥ 1 dl Varmt vann
    ♥ 2 små eller en stor, gulrot
    ♥ 1 egg

    Trinn 2:
    ♥ 500 g Semper Grov Mix
    ♥ 100 g Jyttemel
    ♥ 1 ss PoFiber
    ♥ 1 ss Fiberhusk
    ♥ 2 ss Maisstivelse
    ♥ 50 g Tørr-gjær
    ♥ 1/2 ts Salt
    ♥ 1 ss Timian
    ♥ 3 dl Varmt vann
    ♥ 3 dl Varm ekstra lettmelk
    ♥ 1 ts Honning
    ♥ 2 ss Olje
    ♥ 1 ss Flytende smør


    Slik gjør du:
    - Start med trinn 1. Bland alle de tørre ingrediensene i en medium stor bolle. Tilsett varmt vann, egg og raspet gulrot. La blandingen stå på benken i minst 10 minutter, gjerne lenger.


    - Begynn på trinn 2. Bland alle de tørre ingrediensene i en stor kjøkkenmaskinbolle. Bruk et dl-mål og mål opp vann + melk, varm gjerne opp i microen. Tilsett honning, olje og smør. Rør om og bland det våte sammen med det tørre. Kjør et par runder i kjøkkenmaskin, tilsett trinn 1 blandingen sammen med trinn 2. Bytt på å rør med tresleiv, (sterk) slikkepott og kjør i kjøkkenmaskin. 

    - Når deigen har blitt ordentlig blandet sammen i kjøkkenmaskin klapper du den med litt (oliven)olje. Dekk bollen til med plast, sett til heving i ca 1 time.

    - Deigen skal være veldig klissete, hell deigen over på en fjøl, skjær opp i to emner. Bruk litt olje på hendene, form og plasser brødene i 2 former, et i 1 liters form, et i en litt mindre form. Dekk begge formene til med plast. Bruk teip så det blir nesten helt tett. La brødene etterheve i ca en halv time eller lenger.

    - Stek brødene på nederste rille på 200° i ca 45 minutter. Etter 30-35 minutter tar du brødene ut av formene og plasserer dem direkte på rist i ovnen. Pensling er valgfritt, jeg penslet dem med litt olivenolje før jeg satte dem i ovnen.

    - Når brødene er ferdig stekt er det viktig at du tar dem direkte over på en rist, la dem kjøle seg nesten helt ned før du skjærer dem opp. Når brødene er helt avkjølt og skjært opp anbefaler jeg å putte dem i poser og fryse ned. (Tin skivene i microen og evt ha dem litt i ovnen på 200 grader. Lar du dem tine på benken kan dem fort bli litt tørre.)


    #grovbrød #grovtgulrotbrød #glutenfrittbrød #glutenfri 

  • 12.04.2017
  • Laktosefri fløtekarameller

    Hva med litt hjemmelaget påske-godt?!
    Disse karamellene er virkelig verdt å prøve! Så enkle å lage og såå vanvittig gode!

    Goood påske!



    Ingredienser:
    ♥ 60 g smør, margarin
    ♥ 2 dl hvitt sukker
    ♥ 1/2 ts vaniljesukker
    ♥ 1 klype flaksalt
    ♥ 1/2 dl lys sirup
    ♥ 1/2 ts honning

    ♥ 3 dl kremfløte (laktosefri)

    Slik gjør du:
    - Bruk en 20 x 20 form med bakepapir i bunnen.
    - Smelt smør i en mellomstor kjele på svak temperatur sammen med sukker, vaniljesukker, flaksalt, lys sirup og honning. Rør godt om underveis. Tilsett fløte, sett opp temperaturen litt og la det småkoke i en drøy halvtime. Rør litt underveis med en tresleiv.
    - Hell fort over i formen, dra over med tresleiva et par ganger for å unngå luftbobler og for å lage et jevnere lag. La formen stå å kjøle seg litt på benken før du setter den i kjøleskapet. 
    - Når den har stått lenge nok tar du den ut av formen, over på en fjøl og skjærer opp i passe karameller. Hvis den er for hard til å kutte opp lar du den stå litt på benken. 
    - Pakk hver og en karamell inn i bakepapir(mellomleggspapir) som på bilde. Du kan også bruke cellofan. 

    Tips:
    - Du må gjerne bruke vanlig kremfløte hvis du ikke vil lage laktosefri fløtekarameller.
    - Bruk en kjele med svisikker bunn. Viktig!!
    - Klipp 3-4 cm inn i hvert hjørne på bakepapiret før du plasserer det i formen, da former det seg lettere til kantene.










    #hjemmelagetgodteri #laktosefri #fløtekarameller #glutenfri #påskegodt

  • 09.04.2017
  • Fro-Yo Mango & Lime

    - SØNDAG -
    Vårfølelse! Er det ikke herlig hvor lyst det har blitt ute? Nyt en hjemmelaget is-pinne med frozen-yogurt i vår-været. Frisk smak av mango og lime med et hint vanilje... God påske!




    Ingredienser:
    ♥ ca 1/2 beger Gresk yoghurt, vanilje
    ♥ 1 stor mango
    ♥ 1/2 lime (saften)
    ♥ 1/2 ts sitron-tran

    Slik gjør du:
    - Kutt opp mangoen, ha alle ingrediensene i en blender og mix. Ha i is-former, frys. That's it! Enklere blir det ikke!





    #froyo #frozenyogurt #is #mango 

  • 07.04.2017
  • Sjokolade med pistasjnøtter

    Hjemmelaget snacks på en fredag? Ja takk!
    Blandingen av mørk + litt lys sjokolade toppet med salte pistasjnøtter = NAM! Super-enkelt å lage!






    Ingredienser:
    ♥ 200 g mørk sjokolade (minst 70%) 
    ♥ 100 g lys sjokolade
    ♥ 1 ss kokosolje
    ♥ 1 ts lønnesirup
    ♥ 1 klype salt

    Slik gjør du:
    - Bruk en 20 x 20 form med bakepapir i bunnen. Tips: klipp 4-5 cm inn i hvert hjørne på papiret, så former det seg lettere til formen.
    - Smelt sjokolade + kokosolje på svak varme i en svi-sikker kjele. (Eller vannbad)
    - Tilsett lønnesirup + salt, bland godt med en slikkepott, ha i formen. 
    - Hakk opp en passe mengde pistasjnøtter. Strø nøttene jevnt over sjokoladen, sett i kjøleskap til den er helt stivnet. Voilà!

    #hjemmelagetsnacks #sjokolade #pistasj

  • 06.04.2017
  • Salat med tacokylling & glutenfri pita

    - TORSDAG -
    Dette er et superdigg middagstips! Tacokyllingen er kjøpt i Sverige, men du kan enkelt kutte opp kyllingfileter og bruke vanlig tacokrydder.




    #middagstips #glutenfri 

  • 04.04.2017
  • Red antioxidant booster

    God tirsdag!
    Trenger du påfyll med antioksidanter? Da er denne oppskriften en god og smakfull kilde. Blåbær, ananas, kiwi og avokado inneholder et høyt innhold antioksidanter. Samtidig er avokadoen rik på C-,B-,E-,K- og A- vitaminer. Avokado inneholder også mye sunt fett som kroppen trenger, frukten er meget rik på Kalium og er full av fiber.
    Enjoy!





    Ingredienser:
    ♥ Banan, 1/2
    ♥ Avokado, 1/2
    ♥ Ananas, 1 skive 
    ♥ Kiwi, 1
    ♥ Mynte blader, 6-7
    ♥ Isbiter 3-4
    ♥ Eplejuice
    ♥ Blåbær (frosne) 4 ss



     

  • 02.04.2017
  • Yoghurt med granola

    Noe av det beste jeg vet er friske bær sammen med en nydelig yoghurt toppet med crispy granola. Aller helst hjemmelaget. Granola'en er fra forrige helgs oppskrift. Jeg valgte min yndlings Skyr, fersken & bringebær.





    #hjemmelagetgranola #yoghurt #granola #bær #glutenfri

    Om meg

    glutenfrilivsstil

    Velkommen til glutenfrilivsstil.blogg.no Mitt navn er Kristin, 22 år og bor i Skien sammen med min kjære samboer. Jeg er ei glad og positiv jente, som har en lidenskap for baking og matlaging. Her på bloggen min får du oppskrifter laget av meg, alt jeg lager er glutenfritt. Hope you enjoyy! Følg meg på instagram: glutenfrilivsstil Kontakt meg: kristin_on@hotmail.com

    Søk i bloggen

    Kategorier



    Arkiv




    Bloggdesign

    Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no