hits
  • 28.04.2017
  • Perfekt pizza = stekt p steinplate

    Hjemmelaget pizza i helgen?! 
    Er du glad i lage hjemmelaget pizza anbefaler jeg virkelig investere i en pizza-steinplate. Pizzaen blir s spr og god! Denne oppskriften tilsvarer 2 mellomstore pizza'er med tynn og spr bunn. Toppingen bestr av pizzasaus, kyllingfilet kuttet opp og stekt med timian, stekt sopp med chicken & steak krydder, bacon, tomat, lk, revet ost og rucola.








    Ingredienser:
    ♥ Havregryn 50 g (glutenfri)
    ♥ Solsikkekjerner 20 g
    ♥ Linfr 20 g
    ♥ Semper fin mix ca 6 dl
    ♥ Maisstivelse 1 ss
    ♥ Fiberhusk 2 ss
    ♥ 1 pk gjr (trrgjr)
    ♥ Salt 1 ts
    ♥ Timian 1 ss
    ♥ Varmt vann 4 dl
    ♥ Olje 3 ss

    Slik gjr du:
    - Start med havregryn, linfr og solsikkekjerner. Kvern om til mel ved hjelp av blender eller kvern. Bland resten av det trre sammen i en bolle. Tilsett det varme vannet + oljen, bland godt til du fr en fin deig. (Kan hende du m tilsette litt mer vann eller semper fin mix-mel.) La deigen heve lunt i ca 1 time.

    - Del deigen opp i to like emner. Bruk en kjevle og lag to mellomstore sirkler. Hvis du bruker steinplate kan det vre lurt varme opp steinplaten i ovnen fra du skrur den p. Ta ut steinplaten, plasser pizza-bunnen p steinen deretter legger du p fyll. 
    Stekes midt i ovnen p 220  i ca 15-20 minutter. (Slipp ut dampen et par ganger p slutten av steketiden + varmluft)


    #glutenfripizza #pizza #glutenfri

  • 25.04.2017
  • Jordbr & Mynte Smoothie

    - TIRSDAG -
    Dette er en av mine store smoothie-favoritter om dagen! Enkel lage, s tropisk og S god! Virkelig verdt teste ut.






    Ingredienser:
    ♥ 1 Banan (litt grnn)
    ♥ Jordbr (frosne)
    ♥ Mynteblader
    ♥ 1 Appelsin (saften)​
    + evt litt appelsinjuice
    ♥ 2-3 Isbiter


    #smoothie #jordbrsmoothie #mynte #laktosefri #glutenfri

  • 21.04.2017
  • Grovt gulrotbrd

    God fredag!
    Dette grove gulrotbrdet er supergodt! S saftig og luftig. Du vil ikke tro at det er glutenfritt!









    Ingredienser:
    Trinn 1:
    ♥ 35 g Havregryn (g-fri)
    ♥ 35 g Linfr
    ♥ 40 g Solsikkekjerner
    ♥ 20 g Sesamfr
    ♥ 1 dl Varmt vann
    ♥ 2 sm eller en stor, gulrot
    ♥ 1 egg

    Trinn 2:
    ♥ 500 g Semper Grov Mix
    ♥ 100 g Jyttemel
    ♥ 1 ss PoFiber
    ♥ 1 ss Fiberhusk
    ♥ 2 ss Maisstivelse
    ♥ 50 g Trr-gjr
    ♥ 1/2 ts Salt
    ♥ 1 ss Timian
    ♥ 3 dl Varmt vann
    ♥ 3 dl Varm ekstra lettmelk
    ♥ 1 ts Honning
    ♥ 2 ss Olje
    ♥ 1 ss Flytende smr


    Slik gjr du:
    - Start med trinn 1. Bland alle de trre ingrediensene i en medium stor bolle. Tilsett varmt vann, egg og raspet gulrot. La blandingen st p benken i minst 10 minutter, gjerne lenger.


    - Begynn p trinn 2. Bland alle de trre ingrediensene i en stor kjkkenmaskinbolle. Bruk et dl-ml og ml opp vann + melk, varm gjerne opp i microen. Tilsett honning, olje og smr. Rr om og bland det vte sammen med det trre. Kjr et par runder i kjkkenmaskin, tilsett trinn 1 blandingen sammen med trinn 2. Bytt p rr med tresleiv, (sterk) slikkepott og kjr i kjkkenmaskin. 

    - Nr deigen har blitt ordentlig blandet sammen i kjkkenmaskin klapper du den med litt (oliven)olje. Dekk bollen til med plast, sett til heving i ca 1 time.

    - Deigen skal vre veldig klissete, hell deigen over p en fjl, skjr opp i to emner. Bruk litt olje p hendene, form og plasser brdene i 2 former, et i 1 liters form, et i en litt mindre form. Dekk begge formene til med plast. Bruk teip s det blir nesten helt tett. La brdene etterheve i ca en halv time eller lenger.

    - Stek brdene p nederste rille p 200 i ca 45 minutter. Etter 30-35 minutter tar du brdene ut av formene og plasserer dem direkte p rist i ovnen. Pensling er valgfritt, jeg penslet dem med litt olivenolje fr jeg satte dem i ovnen.

    - Nr brdene er ferdig stekt er det viktig at du tar dem direkte over p en rist, la dem kjle seg nesten helt ned fr du skjrer dem opp. Nr brdene er helt avkjlt og skjrt opp anbefaler jeg putte dem i poser og fryse ned. (Tin skivene i microen og evt ha dem litt i ovnen p 200 grader. Lar du dem tine p benken kan dem fort bli litt trre.)


    #grovbrd #grovtgulrotbrd #glutenfrittbrd #glutenfri 

  • 12.04.2017
  • Laktosefri fltekarameller

    Hva med litt hjemmelaget pske-godt?!
    Disse karamellene er virkelig verdt prve! S enkle lage og s vanvittig gode!

    Goood pske!



    Ingredienser:
    ♥ 60 g smr
    ♥ 2 dl hvitt sukker
    ♥ 1/2 ts vaniljesukker
    ♥ 1 klype flaksalt
    ♥ 1/2 dl lys sirup
    ♥ 1/2 ts honning

    ♥ 3 dl kremflte (laktosefri)

    Slik gjr du:
    - Bruk en 20 x 20 form med bakepapir i bunnen.
    - Smelt smr i en mellomstor kjele p svak temperatur sammen med sukker, vaniljesukker, flaksalt, lys sirup og honning. Rr godt om underveis. Tilsett flte, sett opp temperaturen litt og la det smkoke i en dry halvtime. Rr litt underveis med en tresleiv.
    - Hell fort over i formen, dra over med tresleiva et par ganger for unng luftbobler og for lage et jevnere lag. La formen st kjle seg litt p benken fr du setter den i kjleskapet. 
    - Nr den har sttt lenge nok tar du den ut av formen, over p en fjl og skjrer opp i passe karameller. Hvis den er for hard til kutte opp lar du den st litt p benken. 
    - Pakk hver og en karamell inn i bakepapir(mellomleggspapir) som p bilde. Du kan ogs bruke cellofan. 

    Tips:
    - Du m gjerne bruke vanlig kremflte hvis du ikke vil lage laktosefri fltekarameller.
    - Bruk en kjele med svisikker bunn. Viktig!!
    - Klipp 3-4 cm inn i hvert hjrne p bakepapiret fr du plasserer det i formen, da former det seg lettere til kantene.










    #hjemmelagetgodteri #laktosefri #fltekarameller #glutenfri #pskegodt

  • 09.04.2017
  • Fro-Yo Mango & Lime

    - SNDAG -
    Vrflelse! Er det ikke herlig hvor lyst det har blitt ute? Nyt en hjemmelaget is-pinne med frozen-yogurt i vr-vret. Frisk smak av mango og lime med et hint vanilje... God pske!








    Ingredienser:
    ♥ ca 1/2 beger Gresk yoghurt, vanilje
    ♥ 1 stor mango
    ♥ 1/2 lime (saften)
    ♥ 1/2 ts sitron-tran

    Slik gjr du:
    - Kutt opp mangoen, ha alle ingrediensene i en blender og mix. Ha i is-former, frys. That's it! Enklere blir det ikke!

     

  • 07.04.2017
  • Sjokolade med pistasjntter

    Hjemmelaget snacks p en fredag? Ja takk!
    Blandingen av mrk + litt lys sjokolade toppet med salte pistasjntter = NAM! Super-enkelt lage!






    Ingredienser:
    ♥ 200 g mrk sjokolade (minst 70%) 
    ♥ 100 g lys sjokolade
    ♥ 1 ss kokosolje
    ♥ 1 ts lnnesirup
    ♥ 1 klype salt

    Slik gjr du:
    - Bruk en 20 x 20 form med bakepapir i bunnen. Tips: klipp 4-5 cm inn i hvert hjrne p papiret, s former det seg lettere til formen.
    - Smelt sjokolade + kokosolje p svak varme i en svi-sikker kjele. (Eller vannbad)
    - Tilsett lnnesirup + salt, bland godt med en slikkepott, ha i formen. 
    - Hakk opp en passe mengde pistasjntter. Str nttene jevnt over sjokoladen, sett i kjleskap til den er helt stivnet. Voil!

    #hjemmelagetsnacks #sjokolade #pistasj

  • 06.04.2017
  • Salat med tacokylling & glutenfri pita

    - TORSDAG -
    Dette er et superdigg middagstips! Tacokyllingen er kjpt i Sverige, men du kan enkelt kutte opp kyllingfileter og bruke vanlig tacokrydder.




    #middagstips #glutenfri 

  • 02.04.2017
  • Yoghurt med granola

    Noe av det beste jeg vet er friske br sammen med en nydelig yoghurt toppet med crispy granola. Aller helst hjemmelaget. Granola'en er fra forrige helgs oppskrift. Jeg valgte min yndlings Skyr, fersken & bringebr.





    #hjemmelagetgranola #yoghurt #granola #br #glutenfri

    Om meg

    glutenfrilivsstil

    Velkommen til glutenfrilivsstil.blogg.no Mitt navn er Kristin. Jeg er ei glad og positiv jente, som har en lidenskap for baking og matlaging. Her p bloggen min fr du oppskrifter laget av meg, alt jeg lager er glutenfritt. - Instagram: glutenfrilivsstil - Kontakt: kristin_on@hotmail.com

    Sk i bloggen

    Kategorier



    Arkiv




    Bloggdesign

    Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no