hits
  • 31.03.2017
  • Verdens beste glutenfri Brownies

    God fredag!
    Hvis du har lyst til lage noe digg i helgen M du prve denne oppskriften p brownies! Brownies er noe av det beste jeg vet og er alltid en sikker vinner nr jeg har jentene p besk. 






    Ingredienser: 

    ♥ 150 g smr
    ♥ 40 g kokosolje 
    ♥ 200 g mrk sjokolade (minst 70%)
    ♥ 4 egg
    ♥ 280 g sukker
    ♥ 35 g havremel (g-fri)
    ♥ 3 ss rismel
    ♥ 2 ss kokosmel
    ♥ 1 ss maisstivelse
    ♥ 1 ts fiberhusk
    ♥ 2 ts vaniljesukker
    ♥ 3 ss kakao
    ♥ Melis (pynt)

    Slik gjr du:
    - Smelt smr, kokosolje og mrk sjokolade p svak varme i en svisikker kjele.
    - Pisk eggedosis av egg og sukker. Rr inn smr 0g sjokoladeblandingen, deretter resten av det trre. (Bruk en miniblender/kvern og kvern om glutenfri-havregryn til mel.) Miks til en jevn deig.
    - Bruk en form med bakepapir i bunnen. (Liten langpanne) Stekes midt i oven, 180 i ca 20 minutter.
    - La kaken bli helt avkjlt p benken. Sett kaken inn i kjleskapet i noen timer fr du skjrer den opp i firkanter og serverer. Den er ogs super lage kvelden fr.

    #glutenfri #brownies #glutenfribrownies 

  • 27.03.2017
  • Min favoritt smoothie

    God mandag! Ny uke og nye oppskrifter 

    Dette er min absolutt favoritt smoothie! Jeg lager denne minst en dag hver uke. Smoothie er et perfekt alternativ til deg som ikke er s fan av frokost. Det er lett f i seg samtidig som det finnes s mye forskjellige smaker velge i. Jeg foretrekker avokado i nesten alle smoothier jeg lager. Avokado gir en tykk og god konsistens samtidig er avokado super-sunt og nringsrikt. Frukten er full av fiber, rik p kalium, B, K, E, A og C -vitaminer. Mange av dere tenker sikkert ''Nei huff! Tran'en DEN dropper jeg...'' Velg sitron-tran! Den gir kun syrlig smak til smoothien. Kakaonibs fr du kjpt i alle helsekostbutikker. Kakaonibs er r, det betyr at de er sknsomt trket p lave temeraturer for at de viktige nringstoffene skal bli beholdt. Dette gjr at kakaonibs er proppfulle av antioksidanter, ogs rik p jern. 



    Ingredienser:
    ♥ 1/2 avokado
    ♥ 1/2 til 1 ts sitrontran
    ♥ 1 1/2 ss Skyr ''fersken & bringebr''
    ♥ En hndfull jordbr (frosne)
    ♥ Mango (litt mindre enn jordbr)
    ♥ 1 ss blbr (fryst)
    ♥ Eplejuice
    ♥ 1 ts kakaonibs

    #smoothie #glutenfri #laktosefri

  • 25.03.2017
  • Hjemmelaget granola

    Goood lrdag!
                                                                                                                                                                   
    Granola er perfekt til frokost! Sammen med yoghurt og br eller som topping p smoothien. Det beste med lage den selv er at du bestemmer hvilke ingredienser du selv vil ha og hvor mye fett ogsukker du tilsetter. Denne oppskriften er kjempe god og virkelig verdt prve! Hjemmelaget granola
    kan ogs vre et superkoselig gave-tips 






    Ingredienser:
    ♥ 130 g Havregryn (g-fri)
    ♥ 25 g Solsikkekjerner
    ♥ 30 g Sesamfr
    ♥ 25 g Mandler
    ♥ 7-8 stk Pistasjntter
    ♥ 1 ss Kokosolje
    ♥ 2 ts Honning
    ♥ 1/2 dl Eplejuice
    ♥ 10 g Tranebr (trket)
    ♥ 20 g Rosiner
    ♥ 1-2 ss Kokosflak
    ♥ 30 g Gojibr


    Slik gjr du:

    - Bruk en kniv og hakk opp: solsikkekjerner, mandler og pistasjntter. Ha i en middelsbakebolle. Tilsett havregryn og sesamfr.

    - Bruk en liten kjele og varm opp: kokosolje, honning og eplejuice. Ta av platen nr alt er smeltet og rrt sammen. Bland vsken i den trre blandingen og rr godt med en slikkepott. 

    - Bruk et stekebrett med bakepapir, ha blandingen jevnt over  p papiret. Stek midt i ovnen p 180 i 10-13 minutter. Flg med p slutten av steketiden. Ha bakepapiret med den ferdigstekte blandingen over p rist. La det bli helt avkjlt.

    - Bruk en kniv og hakk opp tranebr, rosiner og gojibr. Nr blandingen er helt avkjlt heller du alt over i en ny eller trr bakebolle. Tilsett tranebr, rosiner, gojibr og kokosflak. Rr godt om, ha i en lukket boks eller krukke. 
    Enjoy!













    #granola #hjemmelaget #frokostblandning #glutenfri

  • 24.03.2017
  • Supergodt grovt kornbrd

    God fredag, kjre lesere!
    Dette brdet er fantastisk godt, enten du er gluten-allergiker eller ikke! Dette tror jeg m vre det beste brdet jeg noengang har laget! Hvis du er gluten-allergiker og savner skikkelig godt brd m du virkelig prve denne oppskriften! S saftig og god smak. Det er ogs veldig enkelt lage, den lange hevingen er det eneste minuset. God helg!




    Ingredienser: 
    Trinn 1.

    ♥ 20 g havregryn (glutenfri)
    ♥ 20 g linfr
    ♥ 20 g sesamfr
    ♥ 30 g solsikkekjerner
    ♥ 1 dl varmt vann

    Trinn 2.

    ♥ 500 g Semper grov mix
    ♥ 50 g jyttemel
    ♥ 30 g rismel
    ♥ 2 ss fiberhusk
    ♥ 2 ss maisstivelse
    ♥ 1/2 ts salt
    ♥ 1-2 ts timian
    ♥ 50 g gjr (trrgjr)
    ♥ 3 dl varmt vann
    ♥ 3 dl varm lettmelk
    ♥ 1 ts honning
    ♥ 2-3 ss olje
    ♥ 1 egg

    Slik gjr du:

    - Start med trinn 1: bland alle de trre ingrediensene i en liten bakebolle, tilsett varmt vann. Rr om et par ganger, klapp alt ned i bollen. La det st p benken svelle i ca 15 min.

    - Trinn 2: bruk kjkkenmaskin med eltekrok. Bland alle de trre ingrediensene, rr om. Bruk et dl ml, ml opp vann og melk. Tilsett honning, olje og egg. Tilsett vsken i melblandingen. Kjr rolig et par runder, tilsett alt fra trinn 1. Bytt p kjre i kjkkenmaskinen, stopp og bland innimellom med en (sterk) slikkepott. Deigen skal vre veldig klissete. Nr deigen er fin kler du bollen med plast, la heve lunt i ca 1 time.

    - Jeg brukte to brdformer, en 2 liter og en litt mindre. Form brdene med hendene, bruk olje eller vann p hendene, s blir deigen enklere forme. Ha brdene i formene, kle med plast, la etterheve. (30-40 min)

    - Valgfritt om du vil pensle dem med egg, olje , egg eller vann. Jeg penslet disse med litt olivenolje. Stek brdene p nederste rille, 200 i 45 minutter. Etter 30 minutter tar du brdene ut av formene og plasserer dem p rist.








    #grovtbrd #kornbrd #glutenfrittbrd #glutenfri 

  • 20.03.2017
  • Smoothie bowl

    - MANDAG -
    Hva med en fargerik smoothie bowl til kickstarte uka?!






    Ingredienser:
    ♥ 1/2 avokado
    ♥ 1/2 ts sitron-tran
    ♥ 2 ss Skyr ''fersken & bringebr"
    ♥ 3 ss mandelmelk
    ♥ 5 jordbr (frosne)
    ♥ 3-4 ss blbr (frosne)
    ♥ 1 ss bringebr (frosne)
    ♥ Eplejuice
    ♥ 2 ts chiafr
    ♥ 2 ts kakaonibs


    Topping:

    ♥ Kokosflak
    ♥ Gojibr
    ♥ Jordbr
    ♥ Musli (g-fri)
    ♥ Banan


    #smoothiebowl #smoothie #avokado #suntoggodt

  • 19.03.2017
  • Glutenfri kanelsnurrer

    Hva med noen nydelige kanelsnurrer p en sndag? Disse kanelsnurrene m du prve! 
    Blir ca 10 kanelsnurrer. Du m gjerne doble oppskriften.




    Ingredienser:
    ♥ 1 dl melk, laktosefri eller vanlig
    ♥ 2 egg
    ♥ 1/2 dl smeltet smr
    ♥ 2-3 ss sukker
    ♥ En klype salt
    ♥ 200 g semper fin mix
    ♥ 30 g rismel
    ♥ 30 g havremel (glutenfri)
    ♥ 1 ss solsikkekjerner
    ♥ 25 g gjr
    ♥ 1 ss maisstivelse
    ♥ 1 ss fiberhusk

    Fyll:
    ♥ smr, Brelett
    ♥ 50/50 brunt/hvitt sukker sukker
    ♥ kanel
    ♥ 1/2 egg til pensling (romtemperert)

    Slik gjr du:
    - Smelt smr i en kjele sammen med melken. Bruk en middelsbakebolle, tilsett egg, visp godt med en gaffel. Ha i smret og melken sammen med egget. Bruk en mini-blender/kvern. Kvern havregryn + solsikkekjerner om til mel. Bruk et stort dl-ml og bland alle meltypene + resten av alle de trre ingredienser. Sikt inn det trre til du fr en fin deig. Deigen skal vre litt klissete. Sett deigen til heving p et lunt sted i ca en time. (Jeg bruker varmt vann i kjkkenvasken, dekker over bakebollen med plast.)

    - Bruk en skl og bland sammen kanel + brunt og hvitt sukker. Rr fri for klumper.

    - Nr deigen er ferdig hevet knar du den til den blir fin jobbe med. Rull deigen ut til en firkant. (Bruk gjerne en fjl under) Smr jevnt p smr og str over kanel+sukker blandingen. Rull deigen til en lang plse, skjr passe store snurrer, ha over p et brett med bakepapir. (Rull forsiktig s deigen ikke revner.)

    - La snurrene etterheve i ca 15-20 minutter. Bruk 1/2 egg til pensling, stekes ved 200 grader i 10-15 minutter.








    #glutenfrikanelsnurrer #kanelsnurrer #glutenfri #glutenfribakst

  • 17.03.2017
  • Avokado & Sjokolade-is med pistasj

    God fredag!
    Kombinasjonen av salt og stt er aldri en dum id. Er du glad i avokado og sjokolade kommer du til digge denne oppskriften! Avokado er en stor favoritt hos oss! Avokadoen er rik p kalium, jern, B-vitamin, K-vitamin og E-vitamin. Frukten inneholder ogs C- og A-vitaminer og er hy p fiber. I tillegg til alle disse vitaminene inneholder avokado masse sunt fett som kroppen trenger. Ikke bare er den sunn og god, den gir en fantastisk fin konsistens. Denne isen er superenkel lage, nyt med god samvittighet!




    Ingredienser:
    ♥ 1 avokado
    ♥ 100 g smeltet mrk sjokolade (70%)
    ♥ 3 ss kakao
    ♥ 2-3 ss lnnesirup + 1 ts honning
    ♥ 2-3 ss peanttsmr
    ♥ 1 ts vaniljeessens 
    ♥ 2 dl mandelmelk
    ♥ 1 dl lettmelk (eller laktosefri lettmelk)
    ♥ 1/4 ts salt

    Topping:
    ♥ Smeltet sjokolade (blanding av lys og mrk kokesjokolade)
    ♥ Pistasj ntter, hakket

    Slik gjr du:
    Smelt sjokoladen, ha alle ingrediensene i en blender og mix til du fr en jevn masse. Ha i is-former, sett i frysen. (minst 8 timer) Tips: Isen m vre fryst nr den blir servert/spist. Sett formene p benken i noen minutter for f isen ls fra formen. Smelt litt sjokolade og hakk opp litt pistasjntter til topping. Nr isen er ferdig pyntet anbefaler jeg  legge hver is i en plastpose i frysen igjen. Ta opp og nyt nr du fr lyst p :-)








    #avokado #sjokolade #pistasj #is #glutenfri #laktosefri

  • 15.03.2017
  • Gratinert potetmos med kjttdeig og grnnsaker

    Lyst p noe digg til middag? Denne oppskriften er virkelig supergod! 
    En stor favoritt hos bde store og sm! 




    Ingredienser:
    ♥ 8-10 poteter (kokefaste)
    ♥ Smr eller olje (1 ss)
    ♥ Melk
    ♥ Pepper
    ♥ Chicken & Steak (krydder)
    ♥ 4-5 store sjampinjong
    ♥ Pastaskruer, fullkorn (glutenfri)
    ♥ 1-3 gulrtter
    ♥ 1/2 rdlk
    ♥ Tomater (cherry eller store)
    ♥ 800 g kjttdeig
    ♥ Spagettisaus (glutenfri)
    ♥ 2 ss heinz ketchup
    ♥ Ost

    Slik gjr du:
    - Start med potetmos: skrell og skjr opp potetene i terninger. Kok i ca 10 minutter. Ha potetene over i en sil, la dem trekke i ca 5 minutter. Bruk en ''potetmoser'', mos potetene, kjr i kjkkenmaskin sammen med litt melk, smr eller olje, pepper og gjerne litt chicken&steak krydder. Finn frem en stor ildfastform, bruk en slikkepott og fordel potetstappen jevnt i bunnen av formen. 

    - Kutt opp sjampinjong, stek i en stekepanne sammen med Chicken&Steak krydder. (ca 1ts) I mens kutter du opp gulrtter, lk og tomater. Nr sjampinjongen er ferdig stekt legger du et lag jevnt over potetmosen. 

    - Kok opp pastaskruer, legg et lag med pasta over sjampinjongen. Stek kjttdeigen, nr den er gjennomstekt har du gulrtter, lk og tomater i en stor gryte. Tilsett 2 ss ketchup og pastasaus. La alt smkoke i ca 5 minutter. Legg et lag med kjttsaus jevnt over i formen og topp med litt revet ost. Stekes midt i ovnen ved 200 grader i 10-15 minutter.













    #glutenfri #middagsinspo

  • 10.03.2017
  • Ananas & Mynte Smoothie

    God fredag!
    Dette glasset er ren tropisk nytelse! Frisk smak av ananas med et hint av mynte. NAM! 





    Ingredienser:
    ♥ Ananas 1/2
    ♥ Mynte 1/2 - 1 dl
    ♥ Vann 1/2 dl 
    ♥ Isbiter 3 dl


    #sukkerfri #glutenfri #smoothie #ananassmoothie 

  • 08.03.2017
  • Sjokolade & peantt barer

    God onsdag!
    Salt og stt er en helt perfekt kombinasjon. Til alle sjokolade og peantt elskere, dere kommer til elske denne oppskriften! Disse barene smaker fantastisk og er superenkle lage. Enjoy!




    Ingredienser:

    Trinn 1.
    Sjokolademasse:

    ♥ 100 g mandelmel
    ♥ 2 ss kokosolje (smeltet)
    ♥ 3 ss kakao
    ♥ 1 ss lnnesirup
    ♥ 1 ss honning
    ♥ En klype salt
    ♥ 10 rosiner (hakket)
    ♥ 2 bringebr (hakket)
    ♥ 8ss vann
    ♥ 30 g havregryn

    Trinn 2.
    Kremet peanttsmr:

    ♥ 3 ss kokosolje (smeltet)
    ♥ 140 g peanttsmr (usaltet)
    ♥ 2 ss + 1 ts lnnesirup
    ♥ 1 ts salt

    Trinn 3.
    Smeltet sjokolade:

    ♥ 100 g mrk sjokolade (70%)
    ♥ 1/2 ts vanilje essens
    ♥ 3 ss kokosolje (smeltet)
    ♥ 2 ss kakao
    ♥ 1 ss lnnesirup


    Slik gjr du:

    - Sett ovnen p 180 grader. Bruk en 20 x 20 cm bakeform, med bakepapir i bunnen. 

    - Start med trinn 1. Bland alt sammen i en middels bakebolle, rr med en treskje og bruk slikkepott. Hell massen i formen, trykk ned med hjelp av hendene og form bunnen. Stekes midt i ovnen i 10 minutter. La formen kjle seg i 15 minutter p benken, i mens du starter p trinn 2.

    - Trinn 2: Hell alle ingrediensene i en middels bakebolle, rr til du fr en jevn miks. Hell massen over trinn 1 (sjokolademassen), sett i kjleskapet i ca 45 min.

    - Trinn 3: Smelt sjokoladen, legg alle ingrediensene i en bolle, rr til du fr en jevn miks. Hell sjokoladen jevnt over i formen over trinn 1 og 2. Sett inn i kjleskapet i ca 2-3 timer, gjerne enda lenger. 

    - Skjr opp firkanter, klipp opp bakepapir, form rundt hver bar og knyt slyfe med hamptrd. (valgfritt)

    - Disse barene holder seg godt i en lukket boks i kjleskapet. Enjoy!






    #sjokoladebarer #peantter #sjokolade #saltogstt #glutenfri

     

  • 06.03.2017
  • Acai Bowl

    Riktig god mandag og ny uke!
    Acai bowl - er egentlig en tykk smoothie med litt acai i en skl sammen med masse nydelig topping. Velg det du selv synes er aller best til toppingen: friske br, frukt, frokostblanding osv. En superfin mte f i seg masse nringsrikt og sunt, alt i ett mltid. Mange tenker sikkert at de ville droppet tran'en. Velg sitron-tran, den gir kun litt syrlig smak. Acai bowl, nytes som frokost, mellommltid eller lunsj. Dette er noe av det beste jeg vet! Virkelig verdt teste ut for alle smoothie-lovers. 




    Ingredienser:

    ♥ 1/2 avokado
    ♥ 1/2 ts sitron tran
    ♥ 2 ss fersken & bringebr Skyr
    ♥ 1-2 ts acai-pulver
    ♥ 1 neve babyspinat
    ♥ 2 ss blbr (fryst)
    ♥ jordbr (fryst)
    ♥ eplejuice 
    ♥ 2 ts kakaonibs
    ♥ 1 ts chiafr

    Topping:
    ♥ 3 ts kokosflak
    ♥ 1 kiwi
    ♥ 1/2 banan
    ♥ 2 ss musli (glutenfri)


    #acaibowl #smoothie #glutenfri 

  • 03.03.2017
  • Superluftige pizzahorn

    God fredag! 
    Disse pizzahornene er fine  fryse, perfekte som niste eller til middag i helgen. Hornene er selvsagt 100% glutenfri. Ikke bare er de supergode, de ser ogs fantastiske ut. En stor favoritt hos bde store og sm.  Goood helg!




    Ingredienser:
    ♥ 100 g smeltet smr
    ♥ 4 dl lunken ekstra lett melk
    ♥ 2 egg
    ♥ 1 pk trrgjr
    ♥ 1 ss fiberhusk + 1 ss pofiber
    ♥ 2 ss maisstivelse
    ♥ 1 ts salt
    ♥ 1/2 ts sukker
    ♥ 2 ts timian
    ♥ Semper fin mix, 2 pakker 
    ♥ Solsikkekjerner 25 g
    ♥ Linfr 25 g 
    ♥ 20 g havregryn (glutenfri)
    ♥ Pensles med ett egg og toppes med valmuefr

    Fyll: (valgfritt)
    ♥ Ost, revet
    ♥ Pizzasaus
    ♥ 1/2 rdlk
    ♥ 1 sjampinjong
    ♥ Kylling&Kalkun plser



    - Ikke dropp fiberhusk! Fiberhusk gjr deigen lettere jobbe med samtidig som det gjr deigen luftig, saftig og fiberrik.

    Slik gjr du:
    - Bland alt det trre frst, start med solsikkekjerner, linfr og glutenfri-havregryn, ml opp og kvern til mel ved hjelp av kvern/miniblender.  Bruk n pakke 500 g semper fin mix frst. Tilsett smeltet smr, lunket melk + 2 egg. Bruk litt mer mel fra den andre pakken til du fr en fin deig. Jeg brukte i underkant av 100g. Det er ogs greit ha litt mel til kjevlingen.
    - Sett deigen til heving i ca 45 minutter. Del den ferdighevede deigen i to, kjevl ut til to store sirkler. Del sirklene i 8 trekanter, legg p fyllet og rull sammen. (ikke ta for mye fyll, da det kan bli vanskelig rulle hornene.)
    - La hornene etterheve i ca 30 minutter, gjerne lenger. S pensler du dem med egg og strr p valmuefr. Stek hornene p 210 midt i ovnen i 14-17 minutter.








    #pizzahorn #glutenfribakst #glutenfri #pizza

  • 01.03.2017
  • FRO-YO Strawberry & Mango

    God onsdag!
    Hva med en frisk ispinne med frozen yoghurt til starte mars mned? 
    Denne oppskriften blei suuupergod! Nyt et litt sunnere alternativ til is midt i uka, eller som kos i helgen. 
    Yummi!



    Ingredienser:
    ♥ 350 g gresk yoghurt (vanilje)
    ♥ Jordbr
    ♥ Mango
    ♥ 1 ss blbr (valgfritt)
    ♥ 1-2 ts honning
    ♥ 1/2 - 1 dl eplejuice

    Slik gjr du:

    Hell alt oppi en blender, mix alt sammen. Ha i is-former, sett inn i frysen. Enklere blir det ikke!
    De superste is-formene jeg har brukt er fra "Nicolas Vah"







    #froyo #frozenyogurt #homemadeicecream #glutenfri 

    Om meg

    glutenfrilivsstil

    Velkommen til glutenfrilivsstil.blogg.no Mitt navn er Kristin. Jeg er ei glad og positiv jente, som har en lidenskap for baking og matlaging. Her p bloggen min fr du oppskrifter laget av meg, alt jeg lager er glutenfritt. - Instagram: glutenfrilivsstil - Kontakt: kristin_on@hotmail.com

    Sk i bloggen

    Kategorier



    Arkiv




    Bloggdesign

    Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no