hits
  • 24.02.2017
  • Vrruller

    God fredag!
    Lyst p noe godt i helgen? Da er hjemmelagde vrruller virkelig verdt prve! Vrruller egner seg godt som forrett eller snacks. Server med sweet chili saus. 




    Ingredienser:
    ♥ 400 g kjttdeig
    ♥ Rispapir (ca 25 ark)
    ♥ Glassnudler
    ♥ 2 gulrtter
    ♥ 250 g kl
    ♥ 1 chili
    ♥ 1-2 fedd hvitlk
    ♥ Timian
    ♥ Salt & pepper

    - Et tips som jeg har nevnt tidligere: Kjp det du kan i en Asia-butikk! Du fr rispapir, glassnudler og ''sweet chili saus'' s mye billigere! Sist jeg sjekket kostet ''sweet chili saus'' stor flaske rundt 46kr p butikken, jeg fikk kjpt en like stor flaske p Asia-butikken til 10kr! Obs: Vr nye med lese bakp pakningen til rispapiret om den er helt uten hvetemel. 

    Slik gjr du:
    - Start med raspe gulrttene, hakk kl opp i sm strimler, finhakk chili'en, rasp hvitlken og finhakk litt fersk timian. (Du kan ogs bruke trket) Bruk en skl med varmt vann, legg glassnudlene i blt. Stek kjttdeig i en gryte, skru av platen. Tilsett alt av krydder, chili og hvitlk. Bland godt sammen. Tilsett gulrttene og klen. Bland alt godt sammen. Nr glassnudlene er blte heller du dem i en sil, deretter over p en fjl, hakk dem opp til mindre biter. Bland glassnudlene sammen med alt i gryta. 

    - Kok opp vann i en stor kjele, tilsett litt kaldt vann snn at du klarer ha hendene oppi kjelen. Legg rispapiret oppi vannet i kun 3-4 sekunder, legg rispapiret over p en fjl. (trk vannet bort fra fjla med et kjkkenhndkle underveis) Legg fyllet p rispapiret og brett rundt som om du pakker inn en pakke. Jo nyere du er med innpakningen, jo finere blir vrrullene. Du finner fort en teknikk. Legg de ferdig lagde vrrullene over p en ny fjl, helst med mellomrom mellom hver. Nr du er ferdig anbefaler jeg rulle hver enkelt vrrull i folie, deretter i en lukket pose i frysen. Finito! N kan du ta opp vrruller nr en du har lyst p. Jeg stekte dem i en ildfastform midt i ovnen med litt olje, 225 grader 12-15 minutter. Legg vrrullene direkte p en tallerken med papir. Server med sweet chili saus.







    #vrruller #hjemmelagdevrruller #asiamat #glutenfri

  • 22.02.2017
  • Sukkerfri sjokoladefluff

    Sunt kos midt i uka? Ja takk! 
    Sjokoladefluff er noe jeg har blitt skikkelig hekta p. Kun 3 ingredienser og kjempe enkelt lage! Nyt en god dessert som i tillegg er helt sukkerfri! Hvis du er glad i sjokolade/kakao kommer du garantert til digge sjokoladefluff. Server gjerne sammen med br/frukt.






    Ingredienser:
    ♥ 4 eggehviter
    ♥ 4 ts kakaopulver
    ♥3-4 ts sukrin gold (kan ogs bruke sukker)

    Slik gjr du:
    Pisk eggehvitene stive. Bland inn kakaoen. Smak deg til hvor st du vil ha den. Bam finito! Enklere enn dette blir det ikke.
    M serveres med en gang.


    #sjokoladefluff #sukkerfri #sjokolade #dessert #glutenfri

  • 20.02.2017
  • Mango smoothie

    Hva er vel bedre enn en tropisk smoothie til starte mandagen?! 
    Denne smoothien fr meg til lengte tilbake til Thailand! Jeg elsker kombinasjonen av mango og kokos, virkelig verdt prve! Perfekt frokost ta med seg p farten, eller til et mellommltid/dessert.




    Ingredienser: 
    ♥ 1 stor mango (eller 2 sm)
    ♥ Isbiter
    ♥ 2-3 ss Skyr Fersken & Bringebr
    ♥ 2dl appelsinjuice med fruktkjtt
    ♥ Kokosflak (topping)

    Tips: Hvis du vil ha den litt mer syrlig kan du tilsette 1/2 ts sitrontran, litt ananas eller litt sitron/lime saft. Jeg bruker en vanlig (kraftigere) blender til smoothier jeg har isbiter i. 





    #smoothie #mangosmoothie #tropisksmoothie

  • 18.02.2017
  • Jordbr & banan smoothie

    Lyst p noe stt i helgen med god samvittighet?
    Da burde du prve denne smoothien med jordbr og banan! Den er super enkel lage, perfekt hvis du fr gjester. Tips: Hvis bananen er veldig moden blir smoothien svrt st. Jeg anbefaler at bananen er litt grnn, evt at du tar litt mindre banan.




    Ingredienser:
    ♥ 1 liten banan (helst litt grnn/gul)
    ♥ Jordbr
    ♥ 1-2 ts kakaonibs
    ♥ Eplejuice

    Slik gjr du:
    Jeg brukte miniblender, en full flaske blir to glass som p bildet. Flg rekkeflgen, start med bananen, fyll opp med jordbr, fyll opp ca halve flasken med eplejuice, deretter kakaonibs. Blend alt sammen til du fr en tykk og god smoothie. (Jo mindre juice du tar jo tykkere blir smoothien.) Enjoy!!

    #jordbrsmoothie #smoothie #suntoggodt

     

  • 17.02.2017
  • Grove rundstykker

    - FREDAG -
     Endelig har jeg klart lage en kjempegod rundstykke oppskrift. Denne er virkelig verdt prve! Den er selvsagt helt glutenfri. Flettingen er valgfritt, jeg synes de blir enda bedre nr jeg fletter dem. Du kan ogs lage en mellomting av pitabrd/rundstykke.





    Slik gjr du:

    Start med trinn 1. La den st p benken til alle ingrediensene er blitt blte. (ca 10 min. gjerne enda lengre.) 
    Begynn deretter p trinn 2. Ml opp havregryn, linfr og solsikkekjerner. Kvern om til mel med hjelp av blender eller kvern. (Jeg bruker miniblender) Bland alt av det trre i en stor bolle eller kjkkenmaskin (med eltekrok). Varm opp melk og vann, rr ut honningen, tilsett oljen. Hell i vsken men ikke alt p en gang. Bland til en jevn deig, bland trinn 1 sammen med trinn 2. Deigen er klar nr den svidt slipper bakebollen, men fremdeles er litt klissete. La deigen heve p et  lunt sted i ca 45 min.

    (Tips: bruk litt rismel hvis den er altfor klissete til jobbe med) Hvis du velger flette dem slik jeg gjorde kjevler du ut til en firkant, gjerne p en flat fjl s du kan skjre med kniv. Flett en flette uten at deigen drar hull i kantene. skjr opp til den strrelsen du selv vil ha p rundstykkene. Dekk rundstykkene med et klede og la dem etterheve i ca en halv time. ​(Smak og behag om du vil pensle med egg.) Rundstykkene stekes p nest nederste rille, 220 grader i 13-15 minutter. (Jeg pleier sette p varmluft de siste 2-3 minuttene samtidig som jeg slipper ut litt damp.)

    - Nr rundstykkene er ferdig stekt anbefaler jeg legge dem direkte over p rist. Nr de er helt avkjlt legg dem i en lukket pose frysen, s kan du ta opp og nyte (ferske) rundtykker nr du har lyst p.


    Trinn 1:
    ♥ Glutenfri havregryn 50g
    ♥ Linfr 25g
    ♥ Sesamfr 25g
    ♥ Solsikkekjerner 30g
    ♥ Varmt vann 1dl

    Trinn 2:

    ♥ Glutenfri Havregryn 40g
    ♥ Linfr 10g
    ♥ Solsikkekjerner 20g
    ♥ Semper grov mix 500g
    ♥ Rismel 70g
    ♥ Fiberhusk 2ss
    ♥ Maisstivelse 2ss
    ♥ Salt 1/2 ts
    ♥ Timian 1-2 ts
    ♥ Gjr (trrgjr) 1pk
    ♥ Lettmelk 3dl
    ♥ Varmt vann 3dl
    ♥ Honning 1ts
    ♥ Olje 1-2 ss







    #glutenfri #groverundstykker #glutenfribakst #frokost



     

  • 10.02.2017
  • Glutenfri pizzasnurrer

    God helg, kjre lesere!
    Lyst p noe supergodt til middag denne helgen? Da anbefaler jeg denne pizza oppskriften! Fyll er opptil hver enkelt, jeg har valgt pizzasaus, kjttdeig, kylling/kalkun plser, rdlk, tomater og ost. Disse pizzasnurrene er ogs perfekte til fryse ned og ta opp nr man har dager med litt drlig tid.




    Ingredienser:
    ♥ Havregryn 50g (glutenfri)
    ♥ Linfr 20g
    ♥ Solsikkekjerner 20g
    ♥ Semper fin mix 6 dl
    ♥ Maisstivelse 1 ss
    ♥ Fiberhusk 1 ss
    ♥ 1 pk gjr (trrgjr)
    ♥ Salt 1 ts
    ♥ Timian 1 ss
    ♥ Varmt vann 3 dl
    ♥ Olje 2-3 ss


    Slik gjr du:

    Start med havregryn, linfr og solsikkekjerner. Kvern om til mel, bruk blender eller kvern. Bland resten av det trre sammen i en bolle. Tilsett det varme vannet + oljen, bland godt til du fr en fin deig. La heve lunt i ca 45 min.
    Jeg valgte lage pizzasnurrer, det kan vre lurt ta litt mindre fyll med tanke p at den skal rulles. (Hvis du skal lage pizzasnurrer kjevler du ut deigen p vanlig mte til du fr en stor firkant. Tips: Ha en tynn fjl under pluss litt sempermel. Legg deretter p pizzasaus + fyll. Rull til en plse, skjr opp snurrer og legg ost p toppen.) Stekes midt i ovnen, 220 varmluft.



    #glutenfripizza #glutenfri #glutenfribakst

     

  • 09.02.2017
  • Spr og supergode knekkebrd!

    - TORSDAG -
     Er du lei brd om dagen? Da kan knekkebrd vre et godt alternativ. Disse kan du spise med god samvittighet da de er supersunne! De holder seg godt i en lukket boks men ogs veldig fine fryse. Personlig synes jeg disse hjemmelagde knekkebrdene er kjempe gode med brunost. 




    Ingredienser:
    ♥ 5 dl havregryn (glutenfri)
    ♥ 1,5 dl sesamfr
    ♥ 2 dl solsikkekjrner 
    ♥ 1,5 dl linfr
    ♥ 2 ts shiafr
    ♥ 1 ts salt
    ♥ 1 ts honning
    ♥ 5 dl varmt vann

    Slik gjr du:

    Sett stekeovnen p 180. Start med havregryn, ml opp 4 dl, kvern om til mel med blender eller kvern. Du kan kverne alle 5 dl med havregryn, hvis ikke du vil ha noen hele havregryn i knekkebrdene. Jeg pleier hakke opp solsikkekjrnene. Bland alt det trre i en bolle, rr en ts honning i  5dl varmt vann, bland det trre sammen med vannet nr honningen er rrt ut. Bland godt sammen og la deigen st i 15 min. Bruk  en slikkepott for fordele deigen jevnt utover p et bakepapir. (Deigen skal vre svrt klissete.) Prv fordel s tynt som mulig uten dra hull. Til info: dette tar litt tid. Blir 2 brett. Stek i 10 min + 30 min. (Etter 10 min skjrer du opp firkantede knekkebrd) Slipp dampen ofte ut p slutten av steketiden + varmluft for f dem s spr som mulig.







    #knekkebrd #suntoggodt #glutenfri #kologisk

  • 03.02.2017
  • Grnn smoothie = energibombe!

    Goood fredag, kjre lesere!
    Hva med en grnn energibombe til kickstarte helgen?!  




    Ingredienser:

    ♥ 1/2 avokado
    ♥ 1/2 kiwi
    ♥ 2 ss Skyr fersken og bringebr
    ♥ 1/2 ts sitron tran
    ♥ 1 ts shiafr
    ♥ En stor neve spinat 
    ♥ mango (helst fryst)
    ♥ ananas
    ♥ isbiter 
    ♥ eplejuice

    Slik gjr du:
    Flg rekkeflgen p ingrediensene. Skjr ca en cm tykk skive ananas,  fjern skall og kutt opp i biter. Isbiter: gjr at smoothien blir kald. Hvis blenderen din ikke tar isbiter kan du la smoothien st litt i kjleskap/frys fr du drikker den. Eplejuice: fyll opp som du vil, jo mer juice jo tynnere blir smoothien. 
    Enjoy!

    Om meg

    glutenfrilivsstil

    Velkommen til glutenfrilivsstil.blogg.no Mitt navn er Kristin. Jeg er ei glad og positiv jente, som har en lidenskap for baking og matlaging. Her p bloggen min fr du oppskrifter laget av meg, alt jeg lager er glutenfritt. - Instagram: glutenfrilivsstil - Kontakt: kristin_on@hotmail.com

    Sk i bloggen

    Kategorier



    Arkiv




    Bloggdesign

    Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no