hits
  • 24.02.2017
  • Vårruller

    God fredag!
    Lyst på noe godt i helgen? Da er hjemmelagde vårruller virkelig verdt å prøve! Vårruller egner seg godt som forrett eller snacks. Server med sweet chili saus. 




    Ingredienser:
    ♥ 400 g kjøttdeig
    ♥ Rispapir (ca 25 ark)
    ♥ Glassnudler
    ♥ 2 gulrøtter
    ♥ 250 g kål
    ♥ 1 chili
    ♥ 1-2 fedd hvitløk
    ♥ Timian
    ♥ Salt & pepper

    - Et tips som jeg har nevnt tidligere: Kjøp det du kan i en Asia-butikk! Du får rispapir, glassnudler og ''sweet chili saus'' så mye billigere! Sist jeg sjekket kostet ''sweet chili saus'' stor flaske rundt 46kr på butikken, jeg fikk kjøpt en like stor flaske på Asia-butikken til 10kr! Obs: Vær nøye med å lese bakpå pakningen til rispapiret om den er helt uten hvetemel. 

    Slik gjør du:
    - Start med å raspe gulrøttene, hakk kål opp i små strimler, finhakk chili'en, rasp hvitløken og finhakk litt fersk timian. (Du kan også bruke tørket) Bruk en skål med varmt vann, legg glassnudlene i bløt. Stek kjøttdeig i en gryte, skru av platen. Tilsett alt av krydder, chili og hvitløk. Bland godt sammen. Tilsett gulrøttene og kålen. Bland alt godt sammen. Når glassnudlene er bløte heller du dem i en sil, deretter over på en fjøl, hakk dem opp til mindre biter. Bland glassnudlene sammen med alt i gryta. 

    - Kok opp vann i en stor kjele, tilsett litt kaldt vann sånn at du klarer å ha hendene oppi kjelen. Legg rispapiret oppi vannet i kun 3-4 sekunder, legg rispapiret over på en fjøl. (tørk vannet bort fra fjøla med et kjøkkenhåndkle underveis) Legg fyllet på rispapiret og brett rundt som om du pakker inn en pakke. Jo nøyere du er med innpakningen, jo finere blir vårrullene. Du finner fort en teknikk. Legg de ferdig lagde vårrullene over på en ny fjøl, helst med mellomrom mellom hver. Når du er ferdig anbefaler jeg å rulle hver enkelt vårrull i folie, deretter i en lukket pose i frysen. Finito! Nå kan du ta opp vårruller når en du har lyst på. Jeg stekte dem i en ildfastform midt i ovnen med litt olje, 225 grader 12-15 minutter. Legg vårrullene direkte på en tallerken med papir. Server med sweet chili saus.







    #vårruller #hjemmelagdevårruller #asiamat #glutenfri

  • 22.02.2017
  • Sukkerfri sjokoladefluff

    Sunt kos midt i uka? Ja takk! 
    Sjokoladefluff er noe jeg har blitt skikkelig hekta på. Kun 3 ingredienser og kjempe enkelt å lage! Nyt en god dessert som i tillegg er helt sukkerfri! Hvis du er glad i sjokolade/kakao kommer du garantert til å digge sjokoladefluff. Server gjerne sammen med bær/frukt.






    Ingredienser:
    ♥ 4 eggehviter
    ♥ 4 ts kakaopulver
    ♥3-4 ts sukrin gold (kan også bruke sukker)

    Slik gjør du:
    Pisk eggehvitene stive. Bland inn kakaoen. Smak deg til hvor søt du vil ha den. Bam finito! Enklere enn dette blir det ikke.
    Må serveres med en gang.


    #sjokoladefluff #sukkerfri #sjokolade #dessert #glutenfri

  • 20.02.2017
  • Mango smoothie

    Hva er vel bedre enn en tropisk smoothie til å starte mandagen?! 
    Denne smoothien får meg til å lengte tilbake til Thailand! Jeg elsker kombinasjonen av mango og kokos, virkelig verdt å prøve! Perfekt frokost å ta med seg på farten, eller til et mellommåltid/dessert.




    Ingredienser: 
    ♥ 1 stor mango (eller 2 små)
    ♥ Isbiter
    ♥ 2-3 ss Skyr Fersken & Bringebær
    ♥ 2dl appelsinjuice med fruktkjøtt
    ♥ Kokosflak (topping)

    Tips: Hvis du vil ha den litt mer syrlig kan du tilsette 1/2 ts sitrontran, litt ananas eller litt sitron/lime saft. Jeg bruker en vanlig (kraftigere) blender til smoothier jeg har isbiter i. 





    #smoothie #mangosmoothie #tropisksmoothie

  • 18.02.2017
  • Jordbær & banan smoothie

    Lyst på noe søtt i helgen med god samvittighet?
    Da burde du prøve denne smoothien med jordbær og banan! Den er super enkel å lage, perfekt hvis du får gjester. Tips: Hvis bananen er veldig moden blir smoothien svært søt. Jeg anbefaler at bananen er litt grønn, evt at du tar litt mindre banan.




    Ingredienser:
    ♥ 1 liten banan (helst litt grønn/gul)
    ♥ Jordbær
    ♥ 1-2 ts kakaonibs
    ♥ Eplejuice

    Slik gjør du:
    Jeg brukte miniblender, en full flaske blir to glass som på bildet. Følg rekkefølgen, start med bananen, fyll opp med jordbær, fyll opp ca halve flasken med eplejuice, deretter kakaonibs. Blend alt sammen til du får en tykk og god smoothie. (Jo mindre juice du tar jo tykkere blir smoothien.) Enjoy!!

    #jordbærsmoothie #smoothie #suntoggodt

     

  • 17.02.2017
  • Grove rundstykker

    - FREDAG -
     Endelig har jeg klart å lage en kjempegod rundstykke oppskrift. Denne er virkelig verdt å prøve! Den er selvsagt helt glutenfri. Flettingen er valgfritt, jeg synes de blir enda bedre når jeg fletter dem. Du kan også lage en mellomting av pitabrød/rundstykke.





    Slik gjør du:

    Start med trinn 1. La den stå på benken til alle ingrediensene er blitt bløte. (ca 10 min. gjerne enda lengre.) 
    Begynn deretter på trinn 2. Mål opp havregryn, linfrø og solsikkekjerner. Kvern om til mel med hjelp av blender eller kvern. (Jeg bruker miniblender) Bland alt av det tørre i en stor bolle eller kjøkkenmaskin (med eltekrok). Varm opp melk og vann, rør ut honningen, tilsett oljen. Hell i væsken men ikke alt på en gang. Bland til en jevn deig, bland trinn 1 sammen med trinn 2. Deigen er klar når den såvidt slipper bakebollen, men fremdeles er litt klissete. La deigen heve på et  lunt sted i ca 45 min.

    (Tips: bruk litt rismel hvis den er altfor klissete til å jobbe med) Hvis du velger å flette dem slik jeg gjorde kjevler du ut til en firkant, gjerne på en flat fjøl så du kan skjære med kniv. Flett en flette uten at deigen drar hull i kantene. skjær opp til den størrelsen du selv vil ha på rundstykkene. Dekk rundstykkene med et klede og la dem etterheve i ca en halv time. ​(Smak og behag om du vil pensle med egg.) Rundstykkene stekes på nest nederste rille, 220 grader i 13-15 minutter. (Jeg pleier å sette på varmluft de siste 2-3 minuttene samtidig som jeg slipper ut litt damp.)

    - Når rundstykkene er ferdig stekt anbefaler jeg å legge dem direkte over på rist. Når de er helt avkjølt legg dem i en lukket pose frysen, så kan du ta opp og nyte (ferske) rundtykker når du har lyst på.


    Trinn 1:
    ♥ Glutenfri havregryn 50g
    ♥ Linfrø 25g
    ♥ Sesamfrø 25g
    ♥ Solsikkekjerner 30g
    ♥ Varmt vann 1dl

    Trinn 2:

    ♥ Glutenfri Havregryn 40g
    ♥ Linfrø 10g
    ♥ Solsikkekjerner 20g
    ♥ Semper grov mix 500g
    ♥ Rismel 70g
    ♥ Fiberhusk 2ss
    ♥ Maisstivelse 2ss
    ♥ Salt 1/2 ts
    ♥ Timian 1-2 ts
    ♥ Gjær (tørrgjær) 1pk
    ♥ Lettmelk 3dl
    ♥ Varmt vann 3dl
    ♥ Honning 1ts
    ♥ Olje 1-2 ss







    #glutenfri #groverundstykker #glutenfribakst #frokost



     

  • 10.02.2017
  • Glutenfri pizzasnurrer

    God helg, kjære lesere!
    Lyst på noe supergodt til middag denne helgen? Da anbefaler jeg denne pizza oppskriften! Fyll er opptil hver enkelt, jeg har valgt pizzasaus, kjøttdeig, kylling/kalkun pølser, rødløk, tomater og ost. Disse pizzasnurrene er også perfekte til å fryse ned og ta opp når man har dager med litt dårlig tid.




    Ingredienser:
    ♥ Havregryn 50g (glutenfri)
    ♥ Linfrø 20g
    ♥ Solsikkekjerner 20g
    ♥ Semper fin mix 6 dl
    ♥ Maisstivelse 1 ss
    ♥ Fiberhusk 1 ss
    ♥ 1 pk gjær (tørrgjær)
    ♥ Salt 1 ts
    ♥ Timian 1 ss
    ♥ Varmt vann 3 dl
    ♥ Olje 2-3 ss


    Slik gjør du:

    Start med havregryn, linfrø og solsikkekjerner. Kvern om til mel, bruk blender eller kvern. Bland resten av det tørre sammen i en bolle. Tilsett det varme vannet + oljen, bland godt til du får en fin deig. La heve lunt i ca 45 min.
    Jeg valgte å lage pizzasnurrer, det kan være lurt å ta litt mindre fyll med tanke på at den skal rulles. (Hvis du skal lage pizzasnurrer kjevler du ut deigen på vanlig måte til du får en stor firkant. Tips: Ha en tynn fjøl under pluss litt sempermel. Legg deretter på pizzasaus + fyll. Rull til en pølse, skjær opp snurrer og legg ost på toppen.) Stekes midt i ovnen, 220° varmluft.



    #glutenfripizza #glutenfri #glutenfribakst

     

  • 09.02.2017
  • Sprø og supergode knekkebrød!

    - TORSDAG -
     Er du lei brød om dagen? Da kan knekkebrød være et godt alternativ. Disse kan du spise med god samvittighet da de er supersunne! De holder seg godt i en lukket boks men også veldig fine å fryse. Personlig synes jeg disse hjemmelagde knekkebrødene er kjempe gode med brunost. 




    Ingredienser:
    ♥ 5 dl havregryn (glutenfri)
    ♥ 1,5 dl sesamfrø
    ♥ 2 dl solsikkekjærner 
    ♥ 1,5 dl linfrø
    ♥ 2 ts shiafrø
    ♥ 1 ts salt
    ♥ 1 ts honning
    ♥ 5 dl varmt vann

    Slik gjør du:

    Sett stekeovnen på 180°. Start med havregryn, mål opp 4 dl, kvern om til mel med blender eller kvern. Du kan kverne alle 5 dl med havregryn, hvis ikke du vil ha noen hele havregryn i knekkebrødene. Jeg pleier å hakke opp solsikkekjærnene. Bland alt det tørre i en bolle, rør en ts honning i  5dl varmt vann, bland det tørre sammen med vannet når honningen er rørt ut. Bland godt sammen og la deigen stå i 15 min. Bruk  en slikkepott for å fordele deigen jevnt utover på et bakepapir. (Deigen skal være svært klissete.) Prøv å fordel så tynt som mulig uten å dra hull. Til info: dette tar litt tid. Blir 2 brett. Stek i 10 min + 30 min. (Etter 10 min skjærer du opp firkantede knekkebrød) Slipp dampen ofte ut på slutten av steketiden + varmluft for å få dem så sprø som mulig.







    #knekkebrød #suntoggodt #glutenfri #økologisk

  • 03.02.2017
  • Grønn smoothie = energibombe!

    Goood fredag, kjære lesere!
    Hva med en grønn energibombe til å kickstarte helgen?!  




    Ingredienser:

    ♥ 1/2 avokado
    ♥ 1/2 kiwi
    ♥ 2 ss Skyr fersken og bringebær
    ♥ 1/2 ts sitron tran
    ♥ 1 ts shiafrø
    ♥ En stor neve spinat 
    ♥ mango (helst fryst)
    ♥ ananas
    ♥ isbiter 
    ♥ eplejuice

    Slik gjør du:
    Følg rekkefølgen på ingrediensene. Skjær ca en cm tykk skive ananas,  fjern skall og kutt opp i biter. Isbiter: gjør at smoothien blir kald. Hvis blenderen din ikke tar isbiter kan du la smoothien stå litt i kjøleskap/frys før du drikker den. Eplejuice: fyll opp som du vil, jo mer juice jo tynnere blir smoothien. 
    Enjoy!

    Om meg

    glutenfrilivsstil

    Velkommen til glutenfrilivsstil.blogg.no Mitt navn er Kristin, 22 år og bor i Skien sammen med min kjære samboer. Jeg er ei glad og positiv jente, som har en lidenskap for baking og matlaging. Her på bloggen min får du oppskrifter laget av meg, alt jeg lager er glutenfritt. Hope you enjoyy! Følg meg på instagram: glutenfrilivsstil Kontakt meg: kristin_on@hotmail.com

    Søk i bloggen

    Kategorier



    Arkiv




    Bloggdesign

    Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no