• 20.10.2017,17:58
  • TACO FRIDAY - Nachos & guac

    Hva er vel bedre enn taco-friday dere?...
    Taco er like morsomt å spise når du er på besøk hos andre. Alle lager sine egne og forskjellige varianter av taco. Enten de har lefser, skjell, nachos eller kun taco-salat. Nachos er super-enkelt og godt samtidig som det er veldig greit for de som er glutenallergikere. Bare pass på at nachos'en er glutenfri! God helg!










    Ingredienser:
    ♥ 400 g kyllingkjøttdeig
    ♥ Maarud tortilla cheese (glutenfri)
    ♥ tacokrydder (old el paso er g-fri)
    ♥ grønn paprika
    ♥ tomater
    ♥ rødløk
    ♥ revet ost
    ♥ chili

    Guacamole:
    ♥ 1 Avokado
    ♥ lime saft
    ♥ 1-2 ss Rødløk
    ♥ 1/2 Chili (med frø)
    ♥ 1 Hvitløksfedd
    ♥ Salt & pepper

    Slik gjør du:
    - Mos avokado ved hjelp av stavmikser eller med gaffel. Ha i en liten skål, tilsett limesaft, finhakket rødløk, chili og hvitløk. (Hvis du vil ha den spicy har du med frøene fra chili'en.) Smak til med salt og pepper. 

  • 28.09.2017,14:28
  • Blomkålsuppe med sprøstekt bacon

    - TORSDAG -
    Hvorfor kjøpe ferdig-suppe når du kan enkelt lage den selv? Server med supergode grove rundstykker inntil! Oppskriften finner du HER













    Ingredienser:
    ♥ 1 blomkålhode
    ♥ 1/2 løk
    ♥ 2 ss kyllingfond (g-fri)
    ♥ 4 dl vann
    ♥ 2 dl melk (laktosefri eller vanlig)
    ♥ 1 dl fløte (laktosefri eller vanlig)
    ♥ 1 ss creme fraiche
    ♥ salt & pepper
    ♥ 1 pk stjernebacon
    ♥ kruspersille bladpersille

    Slik gjør du:

    - Skyll blomkålen godt i kaldt vann og skjær den opp i mindre buketter.
    - Fin hakk løk og kruspersille. Legg kruspersillen til side og spar den til servering.
    - Ha løk og blomkål i en kjele sammen med kyllingfond, vann, melk, fløte og creme fraiche. Kok opp og la det småkoke i ca 10-15 minutter.
    - Ta litt av de hele blomkålbukettene ut av kjelen, hell resten av suppen over i en blender. Kjør på suppe-program i noen sekunder hvis du har det.
    - Ha alt over i kjelen igjen sammen med de hele bukettene. Smak til med salt og pepper. Kok forsiktig opp suppen imens du sprøsteker bacon.
    - Server med bacon og et godt brød eller rundstykker inntil, topp suppen med kruspersille. 

  • 06.09.2017,16:41
  • Spicy kyllingsuppe med brytebrød

    - ONSDAG - 
    Dagene blir kortere, og kveldene mørkere. Lufta ute blir kaldere og friskere. Høsten er endelig her! Når regnet øser ned utenfor er det ekstra godt å kose seg innendørs. Det er litt trist at sommeren er over, men høsten er også så utrolig fin! Lei all grillmaten? Nyt en supergod kyllingsuppe med et saftig og luftig glutenfritt brytebrød. Oppskriften på brytebrød finner du HER.










    Ingredienser:
    ♥ 2 Kyllingfileter
    ♥ 3 ss Rødløk
    ♥ 1 1/2 dl Vårløk
    ♥ 2 Gulrøtter
    ♥ 3-5 ss Kruspersille
    ♥ 1 Chili
    ♥ 1 ss Kyllingfond (g-fri)
    ♥ 1 ss Karri

    ♥ 1 ts Sukker
    ♥ 3-4 dryss Chili explotion krydder

    ♥ 400 g Hakkede tomater, øko
    ♥ 3 dl Vann
    ♥ 1 1/2 dl Fløte, laktosefri
    ♥ 1 ss Creme Fraiche

    ♥ Salt & Pepper


    Slik gjør du:
    - Skjær opp kyllingfiletene i strimler eller terninger, stek i en middelsstor gryte sammen med litt olje. 
    - Fin hakk, rødløk, vårløk, gulrøtter, chili og kruspersille. 
    - Når kyllingen er ferdig stekt har du den over på en tallerken. Bruk den samme gryten, ha oppi de finhakkede grønnsakene inkl. kruspersillen sammen med litt smør. Tilsett kyllingen sammen med kyllingfond, karri, sukker og chili explotion krydder. Rør godt om. 
    - Ha i hakkede tomater, vann, fløten og creme fraiche. Smak deretter til suppen med litt salt & pepper.
    - Rør godt om og la det småkoke i ca 15-20 minuter.

    Oppskriften er til 2 pers. Du må gjerne doble, tredoble eller firedoble den.

    Enjoy!


    #chickensoup #kyllingsuppe #spicy #glutenfri #glutenfrimat 



  • 31.07.2017,17:21
  • Chicken Tikka Masala Med Rødkålsalat

    God mandag, kjære lesere!
    Er det noe som er en stor middagsfavoritt hjemme hos oss så er det Tikka Masala. Chicken Tikka Masala er en av de mest populære indiske rettene. Det finnes utrolig mye valgmuligheter av ferdig pakker på butikken, men ikke alle er like gode eller helt glutenfrie. Vår favoritt om dagen er Santa Maria sin Chicken Tikka Masala. Mange stusser sikkert litt over å ha rødkål i salaten. Salaten ser ikke bare utrolig frisk ut, den smaker også supergodt!








    Ingredienser:
    ♥ Rucola
    ♥ Tomater
    ♥ Vestfoldsalat
    ♥ Agurk
    ♥ Rødkål
    ♥ 1 pose Santa Maria Chicken Tikka Masala
    ♥ 2 dl Crème Fraîche
    ♥ 1 dl Vann
    ♥ Kyllingfileter
    ♥ Yasmin ris


    #middagstips #chickentikka #chickentikkamasala #tikkamasala #glutenfri

  • 30.06.2017,16:04
  • Kyllingsalat med parmesan

    - FREDAG -
    Er det noe jeg elsker om sommeren så er det en frisk kyllingsalat!






    Ingredienser:
    ♥ Grillet kylling (uten skinn)
    ♥ Hjertesalat
    ♥ Vestfoldsalat

    ♥ Agurk
    ♥ Cherrytomater
    ♥ Mais
    ♥ Revet Parmesan
    ♥ Pastaskruer, glutenfri
    ♥ Pesto

    #kyllingsalat #parmesan #pesto #glutenfri

  • 09.06.2017,14:39
  • Biff med chilli, stekt sopp, ovnsstekte potetchips & salat

    Lyst på noe digg til middag i helgen?...














    Ovnsstekte potetchips:
    Sett ovnen på 225 grader. Jeg bruker kokefaste amandine poteter. Skyll og skjær opp potetene i tynne skiver, (la skallet være på) legg skivene på et stekebrett med bakepapir (unngå å legg potetskivene oppå hverandre) deretter pensler du dem med olje. Strø over litt salt og pepper + litt chicken & steak krydder. Stekes midt i ovnen i ca 15-20 min. (slipp ut litt damp 2-3 ganger mot slutten av steketiden for et sprøere resultat.)

     

  • 03.05.2017,15:30
  • Middagstips: Laks med ris & soyasaus + grønnsaker

    - ONSDAG -
    Trenger du tips til noe nytt, digg men samtidig sunt til middag om dagen?






    Ingredienser:
    ♥ Laks
    ♥ Ris
    ♥ Brokkoli
    ♥ Gulrøtter
    ♥ Soyasaus
    ♥ Chicken & steak, krydder
    ♥ Sitronpepper

    Tips:
    - Koker du grønnsakene kan opptil 50 prosent av vitaminene og mineralene forsvinne ut i vannet. Jeg anbefaler derfor å dampe grønnsakene. Super enkelt og du gjør det på nesten samme måte. Du fyller kjelen med vann i bunnen, bruker damprist, har i grønnsaker og på med lokk!

    - Når du steker laksen anbefaler jeg å steke den i smør, fordi smør gir god smak. Sitronpepper og Chicken & steak, krydder er supergodt på fisk! Stek laksen først på den ene siden så på den andre. Bruk gjerne lokk på slutten. 

    #laks #middagstips #sunnlivsstil #glutenfri #glutenfritt

     

  • 28.04.2017,17:29
  • Perfekt pizza = stekt på steinplate

    Hjemmelaget pizza i helgen?! 
    Er du glad i å lage hjemmelaget pizza anbefaler jeg virkelig å investere i en pizza-steinplate. Pizzaen blir såå sprø og god! Denne oppskriften tilsvarer 2 mellomstore pizza'er med tynn og sprø bunn. Toppingen består av pizzasaus, kyllingfilet kuttet opp og stekt med timian, stekt sopp med chicken & steak krydder, bacon, tomat, løk, revet ost og rucola.








    Ingredienser:
    ♥ Havregryn 50 g (glutenfri)
    ♥ Solsikkekjerner 20 g
    ♥ Linfrø 20 g
    ♥ Semper fin mix ca 6 dl
    ♥ Maisstivelse 1 ss
    ♥ Fiberhusk 2 ss
    ♥ 1 pk gjær (tørrgjær)
    ♥ Salt 1 ts
    ♥ Timian 1 ss
    ♥ Varmt vann 4 dl
    ♥ Olje 3 ss

    Slik gjør du:
    - Start med havregryn, linfrø og solsikkekjerner. Kvern om til mel ved hjelp av blender eller kvern. Bland resten av det tørre sammen i en bolle. Tilsett det varme vannet + oljen, bland godt til du får en fin deig. (Kan hende du må tilsette litt mer vann eller semper fin mix-mel.) La deigen heve lunt i ca 1 time.

    - Del deigen opp i to like emner. Bruk en kjevle og lag to mellomstore sirkler. Hvis du bruker steinplate kan det være lurt å varme opp steinplaten i ovnen fra du skrur den på. Ta ut steinplaten, plasser pizza-bunnen på steinen deretter legger du på fyll. 
    Stekes midt i ovnen på 220°  i ca 12 minutter. (Slipp ut dampen et par ganger på slutten av steketiden + varmluft)


    #glutenfripizza #pizza #glutenfri

  • 06.04.2017,14:47
  • Salat med tacokylling & glutenfri pita

    - TORSDAG -
    Dette er et superdigg middagstips! Tacokyllingen er kjøpt i Sverige, men du kan enkelt kutte opp kyllingfileter og bruke vanlig tacokrydder.




    #middagstips #glutenfri 

  • 15.03.2017,14:23
  • Gratinert potetmos med kjøttdeig og grønnsaker

    Lyst på noe digg til middag? Denne oppskriften er virkelig supergod! 
    En stor favoritt hos både store og små! 




    Ingredienser:
    ♥ 8-10 poteter (kokefaste)
    ♥ Smør eller olje (1 ss)
    ♥ Melk
    ♥ Pepper
    ♥ Chicken & Steak (krydder)
    ♥ 4-5 store sjampinjong
    ♥ Pastaskruer, fullkorn (glutenfri)
    ♥ 1-3 gulrøtter
    ♥ 1/2 rødløk
    ♥ Tomater (cherry eller store)
    ♥ 800 g kjøttdeig
    ♥ Spagettisaus (glutenfri)
    ♥ 2 ss heinz ketchup
    ♥ Ost

    Slik gjør du:
    - Start med potetmos: skrell og skjær opp potetene i terninger. Kok i ca 10 minutter. Ha potetene over i en sil, la dem trekke i ca 5 minutter. Bruk en ''potetmoser'', mos potetene, kjør i kjøkkenmaskin sammen med litt melk, smør eller olje, pepper og gjerne litt chicken&steak krydder. Finn frem en stor ildfastform, bruk en slikkepott og fordel potetstappen jevnt i bunnen av formen. 

    - Kutt opp sjampinjong, stek i en stekepanne sammen med Chicken&Steak krydder. (ca 1ts) I mens kutter du opp gulrøtter, løk og tomater. Når sjampinjongen er ferdig stekt legger du et lag jevnt over potetmosen. 

    - Kok opp pastaskruer, legg et lag med pasta over sjampinjongen. Stek kjøttdeigen, når den er gjennomstekt har du gulrøtter, løk og tomater i en stor gryte. Tilsett 2 ss ketchup og pastasaus. La alt småkoke i ca 5 minutter. Legg et lag med kjøttsaus jevnt over i formen og topp med litt revet ost. Stekes midt i ovnen ved 200 grader i 10-15 minutter.













    #glutenfri #middagsinspo

  • 27.02.2017,14:45
  • Spicy wok with pork

    Bon appétit!



    Ingredienser:

    ♥ Svin i strimler
    ♥ Ris
    ♥ Wok saus (se bilde)
    ♥ Chicken & Steak (krydder)
    ♥ Gulrøtter 
    ♥ Aspargesbønner
    ♥ Sukkererter
    ♥ Brokkoli
    ♥ Paprika
    ♥ 1 Chili 
    ♥ 2-3 store champinjong


    (Her var vi tomme for sopp, ellers pleier vi alltid å ha masse sopp i wok'en.)
    - Start med å wok'e alle grønnsakene. Et stort tips er å wok'e en og en ting hver for seg, deretter helle alt i en gryte. Noen grønnsaker trenger lenger steketid enn andre. Ellers er det bare å velge de grønnsakene du selv synes er best! :-) Når jeg wok'er soppen pleier jeg å bruke litt ''chicken&steak'' krydder. Avslutt med å wok'e kjøttet i smør sammen med chili'en. Når kjøttet er ferdig stekt heller du i sausen. (Jeg bruker ca en halv pose til 2 pers.) + Litt ''chicken & steak'' krydder. Deretter avslutter du med å blande alt i gryta. Server med kokt ris.


    Tips: - Jeg finhakket hele chili'en. Hvis du vil ha den litt mindre sterk skjærer du vekk frø, eller tar litt mindre chili. 
    - Hvis jeg skal anbefale en supergod soyasaus til risen: Golden Mountain








    #wok #spicy #glutenfri

    Om meg

    glutenfrilivsstil

    Velkommen til glutenfrilivsstil.blogg.no Mitt navn er Kristin, 22 år og bor i Skien sammen med min kjære samboer. Jeg er ei glad og positiv jente, som har en lidenskap for baking og matlaging. Her på bloggen min får du oppskrifter laget av meg, alt jeg lager er glutenfritt. Hope you enjoyy! Følg meg på instagram: glutenfrilivsstil Kontakt meg: kristin_on@hotmail.com

    Søk i bloggen

    Kategorier



    Arkiv




    Bloggdesign

    Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no