hits
  • 13.01.2018, 08:44
  • Verdens beste glutenfrie boller

    - LØRDAG -
    God morgen! Hva med noen store luftige boller med melisdryss... Kan det bli bedre?
    Hjemmelaget bringebærsyltetøy uten klumper og frø er super digg til ferske nystekte boller. Ha bringebær (gjerne fryste) i en blender sammen med litt vann, melis, honning og litt sitronsaft. Sil blandingen over et desilitermål før du har syltetøyet over på en mindre krukke. Enklere blir det ikke! 
    God lørdag til dere, make the best of it 







    Ingredienser:
    ♥ 500 g Semper fin mix
    ♥ 1 dl Maisstivelse
    ♥ 50 g Jyttemel
    ♥ 40 g Rismel
    ♥ 1 ss Pofiber
    ♥ 1 1/2 ts Xanthan gum
    ♥ 50 g gjær (tørrgjær)
    ♥ 85 g Melis 
    ♥ 1 ts Kardemomme
    ♥ 5 dl Helmelk, laktosefri eller vanlig
    ♥ 5 ss Smør, flytende
    ♥ 1 ss Olje, nøytral
    ♥ 1 Stort egg

    Slik gjør du:

    - Bland alt det tørre sammen i en stor bolle. Helst kjøkkenmaskin.

    - Bruk et stort dl-mål, ha i melk, smør, olje og egg. Miks dette godt sammen med en gaffel og varm det opp til lunken temperatur (37° C).
    - Ha væsken i den tørre melblandingen. Kjør i kjøkkenmaskin, bruk en sterk slikkepott innimellom for å samle deigen til den blir jevn og fin. Deigen skal være ganske klissete men samtidig mulig å jobbe med.

    - Bruk en kjøkkenvekt, vei opp til ca 150 g per emne til du får 9 emner. (Du kan også lage mindre boller.) Plasser bollene med jevne mellomrom på et stekebrett med bakepapir. (Deigen kan bli fort tør imens du holder på å trille, det kan være lurt å kna hvert emne godt for hver bolle du skal trille.) 
    Dekk stekebrettet til med plastfolie og la bollene heve i ca 45 minutter. 

    - Stek bollene midt i ovnen ved 220° i ca 15-17 minutter. La bollene hvile i et par minutter på stekebrettet før du avkjøler dem på rist. Bruk en sil og strø over litt melis.

    Tips:
    - Server bollene med en gang. Når de er blitt helt avkjølt putter du resten i en tett plastpose i frysen. Hvis ikke blir bollene veldig fort tørre og harde.
    - Bollene blir aller best om du tiner dem i micro til de er nesten litt fuktige, deretter inn i ovnen i noen minutter på 200°.
    - Xanthan gum får du kjøpt i de fleste helsekostbutikker.

    3 Kommentarer skjul

    Victoria Larsen

    13.01.2018 kl. 14:40
    Ser kjempe gode ut!

    Marianne

    10.04.2018 kl. 15:25
    De ser kjempegode ut! Kan jeg spørre hva slags rismel du bruker? Og bruker du Maisena som maisstivelse?

    glutenfrilivsstil

    11.04.2018 kl. 12:35
    Marianne: Det varierer litt, har brukt rismel som er kjøpt på asia-butikken men også en type jeg har kjøpt fra Sverige. Maisstivelse så bruker jeg Maizena :-)

    Skriv en ny kommentar

    Om meg

    glutenfrilivsstil

    Velkommen til glutenfrilivsstil.blogg.no Mitt navn er Kristin. Jeg er ei glad og positiv jente, som har en lidenskap for baking og matlaging. Her på bloggen min får du oppskrifter laget av meg, alt jeg lager er glutenfritt. - Instagram: glutenfrilivsstil - Kontakt: kristin_on@hotmail.com

    Søk i bloggen

    Kategorier



    Arkiv




    Bloggdesign

    Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no