• 22.07.2017,17:15
  • Verdens Beste Snickerskake

    - LØRDAG -
    Denne kaken er himmelsk god! Salt + Søtt er alltid en god kombinasjon. Crispy havrebunn med karamell,
    toppet med mørk sjokolade og peanøtter. NAM!














    Ingredienser:
    Bunn:
    ♥ 120 g Havremel
    ♥ 1 ss Maisstivelse
    ♥ 2 ss Rismel
    ♥ 25 g Kokos
    ♥ 60 g Smør
    ♥ 1 ss Kokosolje, nøytral
    ♥ 4 ts Brunt sukker


    Karamellfyll:
    ♥ 60 g smør
    ♥ 2 dl sukker

    ♥ 1/2 ts vaniljesukker
    ♥ 1 klype flaksalt
    ♥ 1/2 dl lys sirup
    ♥ 1/2 ts honning

    ♥ 3 dl kremfløte (laktosefri)

    Sjokolade topping:
    ♥ 2 ss Kokosolje, nøytral
    ♥ 100 g Mørk sjokolade 85%
    ♥ 50 g Lys sjokolade (g-fri)
    ♥ 2 ss Kakao
    ♥ 1 ts Lønnesirup
    ♥ 1/2 ts Vaniljesukker
    ♥ 1 Klype flaksalt
    ♥ Peanøtter, grovhakket


    Slik gjør du:
    - Bruk en 20x20 cm form med bakepapir i bunnen, sett ovnen på 180°.
    - Start med bunnen. Mål opp glutenfri havregryn, kvern om til mel ved hjelp av miniblender/kvern. Bland sammen alt det tørre i en middelsbakebolle. Smelt smør og kokosolje på lav temperatur og bland sammen med den tørre blandingen. Rør godt sammen ved hjelp av slikkepott. Hell blandingen over i formen, trykk ned med slikkepott, bruk litt tid og form til blandingen så bunnen blir jevn. Stek midt i ovnen i ca 10-12 minutter.

    - I mens bunnen er i ovnen fortsetter du over på karamellfyllet. Smelt smør i en kjele med svisikker bunn. Ha sukker, vaniljesukker, flaksalt og lys sirup i kjelen sammen med smøret. Rør godt om. Ha i kremfløten, sett opp temperaturen litt, rør godt om til blandingen blir jevn. La karamellblandingen småkoke på middels varme i ca 20-30 minutter. (Se det litt an)  Når bunnen har fått hvilt seg litt, og karamellblandingen er ferdig, heller du raskt over karamellblandingen. La formen avkjøles helt før du begynner på sjokoladetoppingen.

    - Sjokoladetopping: Smelt kokosolje sammen med sjokoladen i en kjele med svi-sikker bunn på lav temperatur. Ta kjelen av platen, ha i resten av ingrediensene bortsett fra peanøttene. Rør godt om til sjokoladen er helt klumpfri. Hell over formen, smør laget jevnt ved hjelp av slikkepott. Strø over grovhakket peanøtter, sett i kjøleskapet over natten. Ta formen ut av kjøleskapet litt (10-15 min). Bruk en skarp kniv og skjær opp i firkanter.


    #snickerskake #karamell #sjokolade #peanøtter #laktosefri #glutenfri

  • 15.07.2017,14:39
  • Frozen yogurt with berries

    - LØRDAG -
    Nyt en iskald fro-yo med bær. Superenkelt å lage, perfekt i sommervarmen!








    Ingredienser:
    ♥ 1/2 beger Gresk yoghurt m/ vanilje
    ♥ 1/2 dl Blåbær, fryst (+ noen hele)
    ♥ 1/2 dl Bringebær, fryst
    ♥ 3 dl Jordbær, fryst
    ♥ 1 liten sitronbåt (saften)
    ♥ 1 1/2 dl Eplejuice
    ♥ 1 ts Honning


    Slik gjør du:
    - Bruk en blender, miks alle ingrediensene sammen til en jevn og fin masse. Ha i isformer litt og litt, putt oppi noen hele blåbær i mellom lagene du har i is-massen. Sett i frysen over natten.

    #froyo #frozenyogurt #is #hjemmelagetis #ispinne #sommer

  • 11.07.2017,18:16
  • Fløtegratinerte poteter med hvitløk

    - TIRSDAG -

    Fløtegratinerte poteter passer til både kjøtt, fugl og fisk. Det er så enkelt å lage og så mye mer smakfullt enn de pakkene du får kjøpt ferdig.
    Jeg anbefaler å bruke kokefaste amandine poteter. Oppskriften kommer litt an på hvor store poteter du kjøper og hvor stor form du velger.

















    Ingredienser:
    ♥ Hvitløk (1-2 fedd)
    ♥ Olivenolje
    ♥ Amandine poteter
    ♥ Kremfløte (laktosefri eller vanlig)
    ♥ Chicken & steak krydder
    ♥ Timian
    ♥ Pepper, grovkvernet
    ♥ Himalayasalt
    ♥ Ost (Norvegia)



    Slik gjør du:

    - Sett ovnen på 200°. Smør formen med litt olivenolje, finhakk hvitløk og fordel jevnt i formen. Skrell potetene og skjær dem opp i passe tykke skiver. (som på bildet) Fordel potetskivene jevnt i formen med de tykkeste skivene i bunn.

    - Ha over kremfløten så det dekker godt rundt potetene i bunnen og litt til. (Til denne formen brukte jeg nesten en hel boks.) Strø over krydderet.

    - Sett formen midt i ovnen i ca 33 minutter. Ta formen ut, strø over litt revet ost, sett formen inn igjen i ca 7 - 10 minutter.

     

  • 06.07.2017,13:17
  • Lemon & Ginger Lemonade

    - When life gives you lemons, make lemonade...








    Ingredienser:
    ♥ Vann, 1 liter
    ♥ Honning, 7-8 ss
    ♥ Ingefær, 2 ts
    ♥ Sitronsaft, ca 3 dl (5-7 sitroner)
    ♥ Limesaft, 1 lime
    ♥ 1 dl Appelsinjuice
    ♥ Isbiter

    ♥ Mynte (Pynt)


    Slik gjør du:
    - Skrell og finrasp ingefær. Ha 3 dl vann, honning og ingefær i en blender. Mix til alt er godt blandet. 

    - Bruk sitronpresse og press saften fra lime og sitronene til du får ca 3 dl. 

    - Sil begge blandingene over i en stor mugge. Ha oppi resten av vannet (7 dl) + appelsinjuice og isbiter. 

    - Server med isbiter, mynte og noen sitron eller lime skiver.

    Tips: Det er opp til hver enkelt hvor syrlig smak du liker. Juster med sitronsaften eller honningen.

    Enjoy!


    #lemonade #sitronlemonade #ingefær #lime #sitron #drikke

     

  • 03.07.2017,13:50
  • Avokado & Strawberry Smoothie with Mint

    - MANDAG -
    Er du glad i avokado kommer du til å elske denne smoothien! 







    Ingredienser:
    ♥ 1 liten, Avokado
    ♥ 1 båt, Sitron
    ♥ 1/2 Banan (grønn)
    ♥ 1 dl Eplejuice
    ♥ 1/2 dl Appelsinjuice
    ♥ 10 Mynteblader
    ♥ Jordbær, fryst


    Slik gjør du:
    Bruk miniblender, følg rekkefølgen. Fyll opp med jordbær. Mix, ha i et stort glass. (Eller 2 vanlige glass)
    Enjoy!

  • 30.06.2017,16:04
  • Kyllingsalat med parmesan

    - FREDAG -
    Er det noe jeg elsker om sommeren så er det en frisk kyllingsalat!






    Ingredienser:
    ♥ Grillet kylling (uten skinn)
    ♥ Hjertesalat
    ♥ Vestfoldsalat

    ♥ Agurk
    ♥ Cherrytomater
    ♥ Mais
    ♥ Revet Parmesan
    ♥ Pastaskruer, glutenfri
    ♥ Pesto


    #kyllingsalat #parmesan #pesto #glutenfri

  • 25.06.2017,13:00
  • Gluten-free Chocolate Chip Cookies

    - SØNDAG -
    Ingenting er som ferske og varme hjemmebakte cookies på en søndag... 










    Ingredienser:
    ♥ 100 g Smør, romtemperert
    ♥ 80 g Sukker, hvitt
    ♥ 80 g Sukker, brunt
    ♥ 2 Egg
    ♥ 5 ss Kokosmel
    ♥ 1 ts Vaniljesukker
    ♥ 1 ts Natron
    ♥ 210 g Havremel (g-fri)
    ♥ 150 g Sjokolade chips -
    eller hakket sjokolade


    Slik gjør du:
    - Pisk romtemperert smør og sukker til en jevn masse. Tilsett eggene, kokosmel, vaniljesukker og natron. Ha i litt og litt havremel, rør til en jevn deig.

    - Sett bollen i kjøleskapet i ca et kvarter. Ha i sjokoladen med unntak av noen få chips og rør dem inn med en tresleiv.

    - Ha bakepapir på 2 stekebrett. Bruk ca 1 ss og form runde cookies. Deigen skal være litt klissete og kan være litt vanskelig å jobbe med. Min teknikk som jeg synes er enklest er å ''trampe'' ned deigen med tre fingre, evt vaske hendene et par ganger underveis. Når 2 brett er ferdig, legger du 2-3 sjokolade chips oppå hver cookie. 

    - Stek cookies'ene midt i ovnen ved 180° i 9 minutter. Få hjelp til å løfte bakepapiret med alle cookies'ene raskt over på rist. Det blir ca 28 cookies.

    #chocolatechipcookies #glutenfri #cookies 

     

  • 23.06.2017,12:48
  • Guacamole

    - TACO-FRIDAY -
    Ingenting er som en rolig taco-fredag etter en lang uke. Er du ikke enig? I dag ville jeg dele min oppskrift på guacamole. Guacamole hører til taco, men det er også digg som tilbehør til forskjellig tapas.

    Enjoy!





    Ingredienser:
    ♥ 2 Avokado, modne
    ♥ 1 Lime, saften
    ♥ 2-3 ss Rødløk
    ♥ 1 Chili (med frø)
    ♥ 2 Hvitløksfedd
    ♥ Salt
    ♥ Pepper


    Slik gjør du:
    - Mos avokadoene ved hjelp av stavmikser eller mos med gaffel. Ha i en bolle, tilsett limesaft, finhakket rødløk, chili og hvitløk. (Hvis du vil ha den spicy har du med frøene fra chili'en.) Smak til med salt og pepper. 

    - Server i en finere skål med salte nachos.

    #guacamole #guacemole #avokado #taco #nachos #glutenfri


     

  • 21.06.2017,15:42
  • Fersken & Mango Smoothie Med Mynte

    - ONSDAG - 
    Nyt sommerværet med en forfriskende tropisk smoothie!






    Ingredienser:
    ♥ 2 Fersken (uten skall)
    ♥ 4-5 dl Mango, fryst
    ♥ 1 Limebåt, saften
    ♥ 1 ss Gresk yoghurt med vanilje
    ♥ 2,5 dl Appelsinjuice
    ♥ 6 Isbiter
    ♥ 14 Mynteblader


    #smoothie #tropisksmoothie #glutenfri #mango #fersken #mynte

  • 18.06.2017,12:17
  • Acai Bowl

    Acai Bowl er et perfekt alternativ til frokost, mellommåltid eller kveldsmat.
    Acai-bowl er en skål med tykk smoothie + acai, toppet med litt forskjellig av hva du liker. Du kan få acai som purè eller i pulverform. Acai er et lite mørke lilla bær som kommer fra Brasil, men finnes også i Sentral- og Sør-Amerika. Acai-bær er rike på fiber, inneholder omega-3 fett,  proteiner, vitaminer og mineraler. I tillegg er de proppfulle av antioksidanter. Det sies at de skal inneholde mer antioksidanter enn blåbær! 








    Ingredienser:
    ♥ 1/2 Avokado
    ♥ 1 ts Sitron-tran
    ♥ 1 Lime-båt
    ♥ 1 1/2 dl Appelsinjuice m/fruktkjøtt
    ♥ 1 dl Eplejuice
    ♥ 2 dl Jordbær, fryst
    ♥ 1 1/2 dl Mango, fryst

    ♥ 1-2 ss Blåbær, fryst
    ♥ 2 ts Acai-pulver
    ♥ 1 ss Kakaonibs

    ♥ 10 Mynteblader

    Topping:
    ♥ Gojibær
    ♥ Musli (glutenfri)
    ♥ Banan
    ♥ Chiafrø


    #acaibowl #acai #smoothie #smoothiebowl #frokost 

  • 17.06.2017,19:32
  • Tzatziki

    Tzatziki er noe av det beste tilbehøret jeg vet om!
    Spesielt til forrett med et godt luftig brød inntil. Også perfekt til tapas! Tzatziki er noe jeg forbinder med familieturer til Hellas helt fra jeg var liten. Så er det noe du burde prøve om du er i Hellas så er det en ordentlig hjemmelaget tzatziki! Det finnes forskjellige måter å lage det på, det beste er hvis du kan bruke ordentlig gresk yoghurt. Da blir konsistensen best. Hvis du er laktoseintolerant bruker laktosefri. Smak og behag om man liker grov raspet eller fin raspet agurk. Hvitløk og krydder må man nesten smake til. Jeg synes Tzatziki'en blir sterkere og aller best om den får stått i kjøleskapet over natten. Prøv min favoritt oppskrift:








    Ingredienser:
    ♥ 500 g Gresk yoghurt
    ♥ 1 Agurk, grovraspet
    ♥ 3-4 fedd, Hvitløk
    ♥ 2 1/2 ts Dill
    ♥ Salt & Pepper
    ♥ 1 ts Timian
    ♥ 1 ss Olivenolje, extra virgin


    Slik gjør du:
    - Bruk en middels bolle, ha i yoghurt, grov raspet agurk og finhakket hvitløk. Tilsett krydder og olivenolje, rør godt.
    - Sett i kjøleskapet. Ha i en finere skål og server inntil et godt og luftig brød. 


    #tzatziki #tilbehør #tapas #glutenfrilivsstil 

  • 15.06.2017,12:31
  • Saftig og luftig brytebrød

    God torsdag! Endelig snart helg!
    Har du savnet skikkelig gode og luftige, lyse rundstykker? Da burde du teste ut denne nydelige oppskriften! Så saftige og Så luftige. Perfekte inntil supper, tapas eller bare som et rundstykke med godt pålegg.








    Ingredienser:
    ♥ 500 g Semper fin mix
    ♥ 50 g gjær
    ♥ 1 dl Maisstivelse
    ♥ 2 ss Rismel
    ♥ 4 ss Jyttemel
    ♥ 3 ss Pofiber
    ♥ 1 ss Fiberhusk
    ♥ 1-2 ss Sukker
    ♥ 1 1/2 ts Salt
    ♥ 5 dl Lett melk (laktosefri eller vanlig)
    ♥ 2-3 ss Fløte (laktosefri eller vanlig)
    ♥ 3 ss Olje
    ♥ 3 ss Smør, flytende
    Topp:
    ♥ 1 Egg (pensling)
    ♥ Sesamfrø
    ♥ Timian


    Slik gjør du:
    - Bruk kjøkkenmaskin. Ha i  alt det tørre i en stor bakebolle. Varm opp melk og fløte + olje og smør. Ha i melblandingen, rør godt med kjøkkenmaskin og en sterk slikkepott til du får en fin deig. Deigen skal være ganske klissete, men hvis den er umulig å jobbe med har du i litt mer rismel.

    - Del opp i emner. Jeg delte opp i 10 emner for å få dem store. Du kan også dele opp i 12 emner. Rull til rundstykker. Legg i en form med bakepapir. Dekk over med et klede å la heve i ca 1 time.

    - Sett ovnen på 200 grader. Før du setter rundstykkene inn i ovnen pensler du dem med egg, strør over litt timian og sesamfrø. Stek rundstykkene i ca 20 minutter.

    #glutenfri #glutenfribakst #glutenfrirundstykker #glutenfrittbrød

  • 11.06.2017,11:16
  • Grovt brød med agurk

    God søndag!
    Ingenting er vel bedre enn et deilig nybakt brød på en søndag? For all del ikke dropp agurken! Agurk gjør at brødet holder seg mer saftig og godt. Skjær opp skiver å ha i frysen, så kan du ta opp (nesten) ferske skiver akkurat når du har lyst på.






    Ingredienser:
    Trinn 1:

    ♥ 30 g Havregryn (glutenfri)
    ♥ 30 g Linfrø
    ♥ 20 g Sesamfrø
    ♥ 40 g Solsikkekjerner
    ♥ 1 dl vann, (varmt)
    ♥ ca. 1/2 Agurk
    ♥ 1 Egg

    Trinn 2:
    ♥ 500 g Semper grov mix
    ♥ 100 g Jyttemel
    ♥ 2 ss Fiberhusk
    ♥ 2 ss Maisstivelse
    ♥ 50 g Tørrgjær
    ♥ 1/2 ts Salt
    ♥ 1 ss Timian
    ♥ 3 dl vann, lunket
    ♥ 2 dl melk, varm
    ♥ 1 ts Honning

    ♥ 2 ss Smør, flytende
    ♥ 3 ss Olje


    Slik gjør du:
    - Begynn med trinn 1. Bland alle de tørre ingrediensene i en medium stor bolle. Mål opp vann i et dl-mål. Tilsett egg og grovraspet agurk. Visp sammen og bland sammen med korn 0g frø-blandingen. La blandingen stå på benken i minst 10-15 minutter.

    - Fortsett over på trinn 2. Bland alle de tørre ingrediensene i en stor kjøkkenmaskinbolle. Bruk et dl-mål og mål opp vann + melk, varm gjerne opp i microen. Tilsett honning, olje og smør. Rør om og bland det våte sammen med det tørre. Kjør et par runder i kjøkkenmaskin, tilsett trinn 1 blandingen sammen med trinn 2. Bytt på å rør med (sterk) slikkepott og kjør i kjøkkenmaskin til du får en jevn og fin deig. Dekk bollen til med plast, sett bollen lunt til heving i ca 1 time.

    - Deigen skal være veldig klissete, hell deigen over på en fjøl, skjær opp i to emner. Bruk litt olje på hendene, form og plasser brødene i 2 former, et brød i 1 liters form, et i en litt mindre form. Dekk begge formene til med plast. Bruk litt teip så det blir nesten helt tett. La brødene etterheve i ca 45 minutter.

    - Stek brødene på nederste rille på 200° i ca 40 minutter. Etter 15 minutter pensler du dem med litt vann (valgfritt). Etter 30 minutter tar du brødene ut av formene og plasserer dem direkte på rist i ovnen.

    - Når brødene er ferdig stekt er det viktig at du tar dem direkte over på en rist, la dem kjøle seg nesten helt ned før du skjærer dem opp. Når brødene er helt avkjølt og skjært opp anbefaler jeg å putte dem i tette poser og fryse ned.


    #brød #glutenfrittbrød #grovtbrød #glutenfri 

  • 09.06.2017,14:39
  • Biff med chilli, stekt sopp, ovnsstekte potetchips & salat

    Lyst på noe digg til middag i helgen?...














    Ovnsstekte potetchips:
    Sett ovnen på 225 grader. Jeg bruker kokefaste amandine poteter. Skyll og skjær opp potetene i tynne skiver, (la skallet være på) legg skivene på et stekebrett med bakepapir (unngå å legg potetskivene oppå hverandre) deretter pensler du dem med olje. Strø over litt salt og pepper + litt chicken & steak krydder. Stekes midt i ovnen i ca 15-20 min. (slipp ut litt damp 2-3 ganger mot slutten av steketiden for et sprøere resultat.)

     

  • 07.06.2017,12:14
  • Smoothie bowl med havregryn, jordbær & mørk sjokolade






    Ingredienser:
    ♥ 1/2 Banan

    ♥ 1/2 Avokado
    ♥ 1 ts Sitron-tran
    ♥ 3 ts Gresk yoghurt
    ♥ 1/2 dl Appelsinjuice med fruktkjøtt
    ♥ 1 dl Eplejuice

    ♥ ca 3 dl Jordbær, fryst
    ♥ ca 2 ss Blåbær, fryst
    ♥ ​1 ts Kakaonibs


    Topping:
    ♥ Havregryn, glutenfri
    ♥ Mørk sjokolade 85% 
    ♥ Jordbær


    #smoothie #smoothiebowl #jordbær #strawberry #glutenfri

    glutenfrilivsstil

    Velkommen til glutenfrilivsstil.blogg.no Mitt navn er Kristin, 22 år og bor i Skien sammen med min kjære samboer. Jeg er ei glad og positiv jente, som har en lidenskap for baking og matlaging. Her på bloggen min får du oppskrifter laget av meg, alt jeg lager er glutenfritt. Hope you enjoyy! Følg meg på instagram: glutenfrilivsstil Kontakt meg: kristin_on@hotmail.com

    Søk i bloggen

    Kategorier



    Arkiv




    Bloggdesign

    Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no