• 20.11.2017,09:23
  • Appelsin smoothie

    - MANDAG -
    God mandag til dere! Ingenting er som å starte morgenen med en frisk og god smoothie, er dere ikke enig?








    Ingredienser:
    ♥ 150 g fryst Mango
    ♥ 150 g fryst Ananas
    ♥ 1 1/2 Appelsin
    ♥ 1 ss Kesam med vanilje
    ♥ 2 dl Appelsinjuice med fruktkjøtt
    ♥ Kokosflak til topping (Helios)

  • 16.11.2017,15:00
  • Wok med svinekjøtt og Jasminris

    - TORSDAG -
    Lurer du på hva du skal ha til middag i dag? Wok er enkelt, raskt, og veldig populært. Jeg anbefaler å wok'e en og en type grønnsak, deretter wok'e kjøttet til slutt og blande alt sammen. Grønnsakene er forskjellige og trenger litt forskjellig steketid. Med dette unngår du at noe blir overstekt og noe for lite stekt.





    Ingredienser til 2 porsjoner:

    ♥ Svinekjøtt
     ♥ 2 Gulrøtter
    ♥ ca 2 dl delt opp, Brokkoli
    ♥ 6-8 Sukkererter
    ♥ 1/2 Grønn paprika
    ♥ 1-2 Sjampinjong, store
    ♥ 1 Chili
    ♥ 2-3 Hvitløksfedd
    ♥ 2 ss Kyllingfond
    ♥ 1/2 dl vann
    ♥ 1/2 ts Chicken & Steak krydder
    ♥ Chilli explosion (valgfritt)
    ♥ Jasminris (2 pors)


    Slik gjør du:
    - Kutt opp alt av grønnsaker og wok en og en type grønnsak i litt olje eller smør. Ha over i en gryte.
    - Kok opp vann i en kjele og sett over jasmin risen til koking.
    - Skjær svinekjøttet opp i strimler hvis ikke du kjøper ferdig strimlet. Stek sammen med litt smør. I mens finhakker du chili og hvitløk som du har i når kjøttet er nesten helt ferdig stekt, sammen med kyllingfond, vann og krydder. Hvis du vil ha wok'en spicy har du i chilikrydder.

    Tips:
    - Hvis du er glad i sterk mat beholder du alle frøene i chili'en. Hvis ikke skraper du dem bort.

  • 14.11.2017,09:14
  • Energibarer med mørk sjokolade, tranebær & nøtter

    - TIRSDAG -
    Sunne og gode energibarer er så enkelt å lage selv! 
    Perfekt når du trenger litt energiboost før trening, eller når det blir litt for mange timer mellom lunsj og middag.




















    Ingredienser:

    ♥ 40 g Hasselnøtter
    ♥ 45 g Macadamia nøtter
    ♥ 30 g Mandler
    ♥ 2 Riskaker (glutenfri)
    ♥ 50 g Tranebær
    ♥ 150 g Havregryn (glutenfri)
    ♥ 30 g Kokosflak
    ♥ 3 ss Kokosolje
    ♥ 1 ss Honning
    ♥ 2 ss Vann
    ♥ 2 klyper Salt
    ♥ 2 store Egg
    ♥ 100 g Mørk sjokolade, 70%

    Slik gjør du:
    - Hakk opp nøttene med en skarp kniv, deretter skjærer du opp riskakene i små biter.
    - Smelt kokosolje på svak varme i en liten kjele. Ha i honning, vann og salt. Rør alt sammen med en slikkepott.
    - Ha den våte blandingen i en middelsbakebolle. Tilsett eggene og visp alt sammen med en gaffel.
    - Ha i havregryn, rør godt om. Deretter resten av ingrediensene. (Bortsett fra sjokoladen).
    - Bruk et stekebrett med bakepapir. Form til 8 barer. Stek dem midt i ovnen på 200° i ca 12 minutter.
    - Avkjøl barene på rist før du har over smeltet sjokolade. Legg dem i kjøleskapet litt til sjokoladen stivner.

    Tips:
    - Oppbevares best i en lukket boks i kjøleskapet.

     

  • 10.11.2017,11:51
  • Sjokolade mousse med salte pistasjnøtter

    - FREDAG -
    Sjokolade mousse er en luftig og myk sjokoladekrem som smelter i munnen. Med salte pistasjnøtter blir det en morsom vri med en kombinasjon av salt og søtt. Have a good weekend, make the best of it! 












    Ingredienser til 2 store porsjoner:

    ♥ 2 dl kremfløte, laktosefri
    ♥ 1/2 ts ekte vaniljesukker
    ♥ 100 g mørk sjokolade 70% (glutenfri)
    ♥ 2 egg​
    ♥ 1 ts kakao
    ♥ salte pistasjnøtter

    Slik gjør du:
    - Pisk fløte og vaniljesukker til luftig krem og sett i kjøleskapet.  
    - Smelt sjokoladen på svært lav temperatur i vannbad eller i en svi-sikker kjele.
    - Bruk to skåler og skill eggene.
    - Ta skålen med smeltet sjokolade ut av vannbadet, eller ta kjelen av platen og rør inn eggeplommene.
    - Stivpisk eggehvitene med kakao til den blir jevn og luftig. 
    - Ta kremen ut fra kjøleskapet og vend inn smeltet sjokolade.
    - Vend forsiktig inn den stivpiskede eggehviten til du får en jevn og fin sjokolademasse.
    - Ha i 2 porsjonsformer. Sett i kjøleskap i minst 2 timer. Hakk opp pistasjnøtter og strø dem over rett før servering.

    Tips:
    - Det kan ha mye å si hvilken sjokolade du velger, både for smak men også for hvor lett den blir å vende inn i kremen. Favoritt sjokoladen min til det meste av baking er den jeg har vist på bildet. Du får kjøpt den hos de fleste helsekost-butikker.

  • 03.11.2017,08:32
  • Smoothie bowl med hjemmelaget granola

    - FREDAG -
    God morgen, kjære lesere! Det er så deilig med en frisk start på dagen, er dere ikke enig?!





    Ingredienser:
    ♥ 1/2 Avokado
    ♥ 1 ts Sitrontran
    ♥ 1/2 banan (grønn)
    ♥ 2  1/2 dl jordbær, fryst
    ♥ 1 dl Mango, fryst
    ♥ 1/2 dl blåbær, fryst
    ♥ 2 dl Appelsinjuice
    ♥ 1/2 dl Kokosmelk
    ♥ 1 ss Kakaonibs

    Topp:
    ♥ Granola fra forrige innlegg
    ♥ Bringebær
    ♥ Blåbær

  • 01.11.2017,11:03
  • Granola med gresskarkjerner, mango, gojibær, kokos og hasselnøtter

    - ONSDAG -
    Hva er vel bedre enn crunchy hjemmelaget granola til topping på smoothie'en?!
    Granola er superenkelt å lage selv, og noe av det beste er at du kan velge hvor mye søtning og fett den inneholder.




















    Ingredienser:
    ♥ 100 g Havregryn, glutenfri
    ♥ 50 g Gresskarkjerner
    ♥ 40 g Solsikkekjerner
    ♥ 30 g Kokosflak
    ♥ 25 g Gojibær
    ♥ 45 g tørket Mango
    ♥ 35 g Hasselnøtter
    ♥ 1 ss Kokosolje
    ♥ 1 ts Honning
    ♥ 1/2 dl Eplejuice

    Slik gjør du:

    - Bruk en kniv og hakk opp hasselnøtter og tørket mango. Ha i en middelsbakebolle. Tilsett resten av de tørre ingrediensene.

    - Bruk en liten kjele og varm opp: kokosolje, honning og eplejuice. Ta av platen når alt er smeltet og rørt sammen. Bland væsken i den tørre blandingen og rør godt med en slikkepott. 

    - Bruk et stekebrett med bakepapir, ha blandingen jevnt over  på papiret. Stek midt i ovnen på 180° i 10-13 minutter. Etter 8 minutter setter du på varmluft. Rør innimellom med en tresleiv. Slipp ut damp de siste minuttene. Ha bakepapiret med den ferdigstekte blandingen over på rist. La granola'en bli helt avkjølt.

    - Oppbevares tørt i en lukket boks eller krukke. 

     

  • 29.10.2017,13:02
  • Bringebærmuffins




    Ingredienser:
    ♥ 3 egg
    ♥ 1 dl sukker
    ♥ 3 ts ekte vaniljesukker
    ♥ 2 dl havremel
    ♥ 2 dl semper fin mix
    ♥ 2 ss maisstivelse
    ♥ 2 ts fiberhusk 
    ♥ 1 ts bakepulver
    ♥ 100 g smør, margarin
    ♥ 1 ss nøytral olje
    ♥ 1 dl ekstra lettmelk
    (laktosefri eller vanlig)
    ♥ bringebær 

    Slik gjør du:
    - Pisk egg og sukker til eggedosis. 
    - Bruk et stort dl-mål og bland sammen alle de tørre ingrediensene. 
    - Smelt smør i en kjele på svak varme. Ta kjelen av platen, tilsett olje og melk. 
    - Ha smør, olje og melk blandingen i eggedosisen. Sikt inn de tørre ingrediensene. 
    - Ha i muffinsformer, trykk ned et par bringebær, stek ved 200 grader midt i ovnen i 15-17 minutter.

    - Server muffinsene nystekte og varme rett fra ovnen.
    Enjoy!



     

  • 26.10.2017,13:10
  • Focaccia med soltørkede tomater, timian og rosmarin

    - TORSDAG -
    Lyst til å bake noe skikkelig godt i helgen?! Denne oppskriften på focaccia er kjempe god, super luftig og sprø utenpå!
    Den er i tillegg veldig enkel å lage, eneste minuset er hevetiden! Perfekt inntil supper,
    tapas eller med tzatziki & aioli. 










    Ingredienser:
    ♥ 500 g Semper fin mix
    ♥ 100 g Jyttemel
    ♥ 1 pk tørrgjær
    ♥ 2 ss Fiberhusk
    ♥ 2 ss Maisstivelse
    ♥ 1/2 ts Salt
    ♥ 1 ts Sukker
    ♥ Fersk rosmarin 
    ♥ Fersk timian
    ♥ Soltørkede tomater, hakket
    ♥ 7 dl Vann
    ♥ 1 Egg
    ♥ 7 ss Olivenolje
    ♥ Flaksalt

    Slik gjør du:

    - Ha alt det tørre + urter og soltørkede tomater i en stor bakebolle. Helst kjøkkenmaskin med eltekrok. Rør alt det tørre godt sammen.

    - Bland vann, egg og olje i et stort dl-mål. Rør om og ha alt i det tørre. Kjør i kjøkkenmaskin til du får en jevn deig.

    - Sett deigen i til heving i bollen med plast i ca 45 minutter. 

    - Ha deigen over i en form med bakepapir, klapp den med olivenolje strø over litt mer rosmarin. Lag små hull med en spisepinne. La deigen heve i formen med plast over i ca 35-40 minutter.

    - Stekes på midterste rille ved 225° i ca 30 min. Når det er 10 min igjen pensler du med litt mer olje og strør over litt flaksalt.


    Tips:
    - Hvis du vil ha den sprø på toppen, slipper du ut litt og litt damp de siste 5-7 minuttene.
    - La focaccia'en hvile et par minutter i formen deretter tar du den fort over på rist så den får avkjølt seg.
    - Anbefaler å servere den fersk, da den kan bli fortere tørr enn vanlig focaccia.

  • 24.10.2017,15:41
  • Spaghetti Bolognese

    - TIRSDAG -
    Spaghetti bolognese er en italiensk klassiker som er populært hos de fleste!
    Hvorfor ikke lage det fra bunnen når det er så enkelt?








    Ingredienser:

    ♥ 1 løk 
    ♥ 2-3 hvitløksfedd
    ♥ 1 ts sukker 
    ♥ 1-2 ss tomatpurè
    ♥ 2-3 ss Heinz ketchup
    ♥ 400 g hakkete tomater
    ♥ 3 ss kyllingfond
    ♥ 1 1/2 dl vann
    ♥ salt & pepper
    ♥ 1-2 ts oregano
    ♥ 400-600 g kjøttdeig
    ♥ fersk basilikum
    ♥ 5 sukkererter
    ♥ 2 gulrøtter
    ♥ 1 stor tomat + 6 cherrytomater
    ♥1/2 rødløk

    - (Følg rekkefølgen) Finhakk løk og hvitløk, ha i en gryte med litt olje. Stek til løken er myk og gyllen.
    - Ha deretter i sukker, tomatpurè, ketchup, hakkete tomater, kyllingfond og vann. La det småkoke i ca 5-10 minutter.
    - Bruk tiden til å hakke opp resten av grønnsakene + basilikum. Stekk opp kjøttdeig. Ha alt sammen i gryta, og la småkoke like lenge som spaghettien trenger å koke. Topp gjerne med litt revet parmesan.

    Tips:
    - Kjøp en god parmesan på butikken, rasp opp alt og ha i en lukket pose i frysen. Ta opp og strø over diverse retter som, spaghetti, salater etc. Slik har du alltid parmesan tilgjengelig!


     

  • 20.10.2017,17:58
  • TACO FRIDAY - Nachos & guac

    Hva er vel bedre enn taco-friday dere?...
    Taco er like morsomt å spise når du er på besøk hos andre. Alle lager sine egne og forskjellige varianter av taco. Enten de har lefser, skjell, nachos eller kun taco-salat. Nachos er super-enkelt og godt samtidig som det er veldig greit for de som er glutenallergikere. Bare pass på at nachos'en er glutenfri! God helg!










    Ingredienser:
    ♥ 400 g kyllingkjøttdeig
    ♥ Maarud tortilla cheese (glutenfri)
    ♥ tacokrydder (old el paso er g-fri)
    ♥ grønn paprika
    ♥ tomater
    ♥ rødløk
    ♥ revet ost
    ♥ chili

    Guacamole:
    ♥ 1 Avokado
    ♥ lime saft
    ♥ 1-2 ss Rødløk
    ♥ 1/2 Chili (med frø)
    ♥ 1 Hvitløksfedd
    ♥ Salt & pepper

    Slik gjør du:
    - Mos avokado ved hjelp av stavmikser eller med gaffel. Ha i en liten skål, tilsett limesaft, finhakket rødløk, chili og hvitløk. (Hvis du vil ha den spicy har du med frøene fra chili'en.) Smak til med salt og pepper. 

  • 16.10.2017,12:26
  • Grønn Smoothie Bowl

    - MANDAG -
    En grønn og bra start på uken! God mandag dere!





    Ingredienser:
    ♥ 1 Avokado
    ♥ 1 Håndfull grønnkål
    ♥ 1 Håndfull babyspinat
    ♥ 3 dl Appelsinjuice (God morgon)
    ♥ 1 dl Kokosmelk
    ♥ 1 ts Sitrontran
    ♥ Ananas, fryst


    Topping:
    ♥ Kiwi
    ♥ Banan
    ♥ Kokosflak
    ♥ Jordbær

    Laktosefri kaffe latte:
    ♥ 50/50 kaffe og laktosefri melk
     litt lyst brunt sukker

  • 11.10.2017,15:06
  • Biffsalat med chili og nystekte horn

    - ONSDAG -
    Hvis du vil imponere med noe som er godt men samtidig super-enkelt å lage anbefaler jeg denne salaten! Hvem liker vel ikke en herlig, sprø og saftig biffsalat med nystekte horn? Salaten passer godt til lunsj, men også som en lett middag.








    Ingredienser:

    ♥ Biff
    ♥ Pepper & salt
    ♥ Hjertesalat
    ♥ Rucola
    ♥ Vestfoldsalat
    ♥ Paprika, grønn
    ♥ Sukkererter
    ♥ Cherrytomater
    ♥ Agurk
    ♥ Reddiker
    ♥ Chili

  • 08.10.2017,16:55
  • Mammas Daim-iskake

    - SØNDAG - 
    Iskake er alltid en sikker vinner på kakebordet enten festen er liten eller stor. I tillegg er det superenkelt å lage og du kan lage den flere dager på forhånd. Mammas Daim-iskake er garantert den beste iskaken jeg vet om! 














    Ingredienser:
    ♥ 5 dl Fløte
    ♥ 5 Eggeplommer
    ♥ 150 g Sukker
    ♥ 3-5 ss Kaffe 
    ♥ 3 Daim (doble)

    Slik gjør du:
    - Pisk krem av fløten og ha over i en annen bolle. Pisk eggedosis av eggeplommer og sukker. 
    - Grov hakk daim i passe store biter.
    - Vend kremen forsiktig inn i eggedosisen sammen med kaffe og daimsjokoladen, spar litt av daimsjokoladen til pynt. 
    - Ha iskremen i en rundspringform med bakepapir i bunnen. Sett i frysen over natten.


     

  • 04.10.2017,19:29
  • Fylte horn med basilikum & pesto med tzatziki

    - ONSDAG -
    Disse fylte hornene med basilikum og pesto er helt perfekt på fine høstkvelder som dette! Nyt sammen med litt hjemmelaget tzatziki til. Hornene er også fine å servere inntil forskjellige supper, salater eller til tapas. Enjoy!














    Ingredienser til fylte horn:

    ♥ Semper fin mix, 2 pakker 
    ♥ Solsikkekjerner 25 g
    ♥ Linfrø 25 g 
    ♥ 20 g havregryn (glutenfri)
    ♥ 1 pk tørrgjær
    ♥ 1 ss fiberhusk + 1 ss pofiber
    ♥ 2 ss maisstivelse
    ♥ 1-2 ts xanthan gum (valgfritt)
    ♥ 1 ts salt
    ♥ 1/2 ts sukker
    ♥ 2 ts timian

    ♥ 100 g smør
    ♥ 4 dl ekstra lettmelk
    ♥ 2 egg
    ♥ + 1 egg til pensling
    ♥ valmuefrø


    Fyll:
    ♥ basilikum
    ♥ pesto


    Slik gjør du:

    - Start med solsikkekjerner, linfrø og havregryn, mål opp og kvern til mel ved hjelp av kvern/miniblender.  Bruk èn pakke 500 g semper fin mix først. Tilsett smeltet smør, lunket melk + 2 egg. Bruk litt mer mel fra den andre pakken til du får en fin deig. Det er også greit å ha litt mel til kjevlingen.
    - Sett deigen til heving i ca en time. Del den ferdighevede deigen i to, kjevl ut til to store sirkler. Del sirklene i 8 trekanter, legg på fyllet og rull sammen. 
    - La hornene etterheve i ca en time, så pensler du dem med egg og strør over valmuefrø.
    - Stek hornene på 210° midt i ovnen i 14-17 minutter.


    Ingredienser til Tzatziki:
    ♥ 500 g Gresk yoghurt
    ♥ 1 Agurk, grovraspet
    ♥ 3-4 fedd, Hvitløk
    ♥ 2 1/2 ts Dill
    ♥ Salt & Pepper
    ♥ 1 ts Timian
    ♥ 1 ss Olivenolje,
    extra virgin

    Slik gjør du:
    - Bruk en middels bolle, ha i yoghurt, grov raspet agurk og finhakket hvitløk. Tilsett krydder og olivenolje, rør godt.
    - Sett i kjøleskapet frem til servering.

  • 30.09.2017,15:35
  • Eplekake

    - LØRDAG - 
    Ingenting er som en god og saftig eplekake på fine høstdager som dette! Er du ikke enig?...
    Denne eplekaken er super enkel å lage og er selvsagt helt glutenfri. 








    Ingredienser:
    ♥ 200 g smør
    ♥ 120 g sukker
    ♥ 4 store egg
    ♥ 150 g Semper fin mix
    ♥ 50 g havremel, g-fri
    ♥ 1 ts bakepulver
    ♥ 1 ts ekte vaniljesukker
    ♥ 1 ts xanthan gum
    ♥ 2 epler, (et grønt, et rødt)

    Topp:

    ♥ 1 ts kanel + 1 ts kardemomme
    ♥ perlesukker

    Slik gjør du:

    - Skrell og skjær opp eplene i tynne båter.
    - Pisk smør og sukker hvitt. Ha i eggene, ett og ett.
    - Bland semper mel, havremel, bakepulver, vaniljesukker og xanthan gum i et dl mål. Sikt inn melblandingen. Visp til du får en jevn deig.
    - Ha kakedeigen i en smurt kakeform. Fordel eplene jevnt over kakeformen.
    - Bland sammen kanel og kardemomme, dryss over kaken sammen med perlesukker.
    - Stek kaken på nederste rille ved 180 grader i ca 60 minutter.

    Tips:
    - Xanthan gum får du tak i på helsekostbutikken. Det skal gjør glutenfri bakst bedre.
    - Når du skal fordele eplene anbefaler jeg å legge annenhver røde og grønne epler i mellom hverandre. Røde epler er ofte mye søtere enn de grønne eplene.

    #eplekake #glutenfrieplekake #glutenfri 
      

    glutenfrilivsstil

    Velkommen til glutenfrilivsstil.blogg.no Mitt navn er Kristin, 22 år og bor i Skien sammen med min kjære samboer. Jeg er ei glad og positiv jente, som har en lidenskap for baking og matlaging. Her på bloggen min får du oppskrifter laget av meg, alt jeg lager er glutenfritt. Hope you enjoyy! Følg meg på instagram: glutenfrilivsstil Kontakt meg: kristin_on@hotmail.com

    Søk i bloggen

    Kategorier



    Arkiv




    Bloggdesign

    Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no